Zważyć drewno

Drewno, klasyfikacja, pomiar, obrót, sprzedaż drewna...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
kater
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4494
Rejestracja: piątek 03 lut 2006, 16:54

Zważyć drewno

Post autor: kater »

Główny inspektor Transportu Drogowego wystąpił z pismem do Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, by rozpocząć konkretne prace nad wprowadzeniem tabel przeliczeniowych masy drewna.

Chodzi o to, by na kwitach był zapisany ciężar ładunku.

Publikujemy treść tego listu.


Warszawa, dnia 5 marca 2008r.

Rzeczpospolita Polska
GŁÓWNY INSPEKTOR TRANSPORTU DROGOWEGO
Tomasz Połeć

BPO- 074 - 4 /2008/


Pan
Jerzy Piątkowski
Dyrektor Generalny Lasów Państwowych
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa


Nawiązując do spotkania Głównego Inspektora Transportu Drogowego z przedstawicielami Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych i zrzeszeń przewoźników drogowych, które odbyło się w dniu 25 lutego 2008 r., przedstawiam poniżej propozycję rozwiązania problematyki związanej z wywozem drewna z lasów.

Największą dolegliwością przewoźników drewna, którzy chcą świadczyć usługi transportowe w sposób uczciwy i ex lege, jest nieuregulowana kwestia ustalenia wagi drewna w lesie. Ilość drewna jest wyrażana w miarach leśnych - w wartościach metrów sześciennych bądź przestrzennych. W konsekwencji, przewoźnicy sami muszą przeliczać ilość ładunku wyrażonego w m na kilogramy, dopasowując jego wagę do parametrów posiadanego środka transportu.

Uczestnicy spotkania, o którym mowa powyżej, wspólnie znaleźli rozwiązanie przedmiotowego problemu, a mianowicie zaproponowali przyjęcie uśrednionych wartości przeliczeniowych według tabeli.

Godnym zauważenia jest fakt, iż przedstawione rozwiązanie pozwoli przewoźnikom uniknąć kar pieniężnych nakładanych na podstawie ustawy o drogach publicznych za przejazd pojazdem nienormatywnym w sytuacji stwierdzenia przeładowania pojazdu. Oczywistym bowiem jest, że drewno stanowi rodzaj ładunku, który w zależności od warunków atmosferycznych (w szczególności poziomu wilgoci w powietrzu), przy zachowaniu objętości, zmienia swoją wagę.

Mając powyższe na uwadze, zwracam się do Pana Dyrektora z prośbą o rozważenie możliwości wprowadzenia do pragmatyki załadunku drewna w lesie uśrednionych przeliczników w zakresie objętości i wagi poszczególnych gatunków drewna. Pragnę również zwrócić uwagę, że niezwykle istotnym dla przewoźników drogowych i kwestii ustalenia podmiotu odpowiedzialnego za przeładowanie pojazdu jest konieczność wpisywania w dokumencie przewozowym zarówno ilości (objętości), jak i wagi drewna.

Średnia waga 1m sześc. wybranego gatunku drewna ściętego (w kg)
Sosna 800
Świerk 800
Jodła 900
Modrzew 900
Dąb 1000
Buk 1070
Brzoza 850
Olcha 850
Osika 810
Topola 730
Grab 970

firmylesne.pl
Awatar użytkownika
maverick
dyrektor regionalny
dyrektor regionalny
Posty: 6752
Rejestracja: czwartek 24 sie 2006, 22:09

Post autor: maverick »

Chyba będzie problem, aby ustalić z grubsza wagę. Jeśli będzie ustalone to współczuję kierowcom. Krokodylki będą dokładnie respektowali znając ich szczegółowość.
Miałem taką sytuację wioząc drewno do Niemiec. Zestaw Man TGA (460KM) z dłużycą, nie pamiętam ale tam było sporo kubików powietrznosuchej sosny (chyba maximum ładowności). Jechaliśmy przez noc nad ranem było czuć różnicę, ale kiedy trafiła na nas ulewa, to był problem z podjazdem pod małą górkę, sprzęgło palone, spalanie duże, biały kolektor, gdyby nas zatrzymano by było grube tłumaczenie, a masa wtedy znacznie przekraczała dopuszczalny nacisk na oś (8ton) dodam, że to był ciągnik siodłowy 3 osiowy+ naczepa kłonicowa.
Drewno przy takiej ilości sporo zwiększa swoją masę.I jak tu się wytłumaczyć?...
Awatar użytkownika
bromarek
dyrektor regionalny
dyrektor regionalny
Posty: 6102
Rejestracja: poniedziałek 24 mar 2008, 23:58
Lokalizacja: Las Palmas

Post autor: bromarek »

Jak jakiś mądry w GDLP weźmie się za to może być niezła kołomyja.Ciekawe jak chcą określić wagę drewna to przecież zależy od bardzo wielu czynników.Ostatnio wywoził ode mnie drewno przewoźnik nowym samochodem po prostu włączył komputer i zobaczył jaki jest nacisk na osie to jest jedyny i najdokładniejszy sposób.
ODPOWIEDZ