Opony

Samochody terenowe, testy, opinie, informacje...

Moderator: Moderatorzy

borowiak

Post autor: borowiak »

Obrazek
borowiak

Post autor: borowiak »

Obrazek
borowiak

Post autor: borowiak »

Obrazek
borowiak

Post autor: borowiak »

Obrazek
Awatar użytkownika
zulus
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1543
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 20:53
Lokalizacja: Beskidy

Post autor: zulus »

Ale w pkt. 8 to chyba miał być "fakt", a nie "mit".
A pkt. 7. Oglądałem w TV testy, w których zakładano raz na przednią oś gorsze opony, drugim razem odwrotnie. Przy jeździe przez kałużę samochód z lepszymi oponami z tyłu po prostu przejechał, ten z gorszymi z tyłu zrobił efektownego "kręciołka". Gdybym nie widział na własne oczy to bym chyba nie uwierzył.
pkt. 5 - dla mnie jest zrozumiałe, że dobiera się takie parametry podczas badań, aby promowana opona wypadła jak najlepiej :D
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 104862
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

W punkcie drugim autor chyba strzelił bobola. Opona letnia hamująca lepiej nawet poniżej 0°C :?:
Zgadzam się też z Zulusem co do pkt 8 - tekst wskazuje na prawdziwość stwierdzenia. Choć ja akurat w takie tłumaczenie nie wierzę. Było by prawdziwe gdyby koła czteronapędówki połączone były "na sztywno", bez mechanizmów różnicowych.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

borowiak

Post autor: borowiak »

Piotrek pisze:W punkcie drugim autor chyba strzelił bobola. Opona letnia hamująca lepiej nawet poniżej 0°C :?:
Mowa o asfalcie bel lodu i śniegu. Może mają rację :?:
zulus pisze:Ale w pkt. 8 to chyba miał być "fakt", a nie "mit".
Piotrek pisze:Zgadzam się też z Zulusem co do pkt 8 - tekst wskazuje na prawdziwość stwierdzenia.
Wszystko potwierdza Wasze rozumowanie. :wink:
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 104862
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

borowiak pisze:Mowa o asfalcie bel lodu i śniegu. Może mają rację :?:
Nie ma asfaltu bez lodu poniżej zera...
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

Piotrek pisze:Było by prawdziwe gdyby koła czteronapędówki połączone były "na sztywno", bez mechanizmów różnicowych.
Tu bywa różnie.
Nie każde 4x4 posiada mechanizm różnicowy między napędem przednim i tylnym.
Jeśli brak tego mechanizmu to np. na 10m koła przednie wykonają 3 obroty, a tylne 3,2 obrotu. To powoduje naprężenia niszczące układ przeniesienia napędu (szczególnie na asfalcie, betonie)
Jeśli jest ten trzeci mechanizm różnicowy, to wyrównuje obroty kół o różnych obwodach, ale nie za darmo, bo pracuje jak szalony i się zużywa.
Tak, czy siak, auto jest projektowane dla kół o tym samym obwodzie.
borowiak

Post autor: borowiak »

Atlas pisze:Jeśli brak tego mechanizmu to np. na 10m koła przednie wykonają 3 obroty, a tylne 3,2 obrotu.
Tylko na zakrętach, największa różnica jest między kołami leżącymi "na krzyż". Wiadomo, że w zakręcie np w prawo tylne prawe koło pokonuje krótszą drogę (zarazem
mniej obrotów) niż przednie lewe. Teoretycznie przy jedzie na wprost wszystkie koła mają tę samą drogę do przebycia.
Atlas pisze:Jeśli jest ten trzeci mechanizm różnicowy, to wyrównuje obroty kół o różnych obwodach, ale nie za darmo, bo pracuje jak szalony i się zużywa.
Zdecydowana większość tych mechanizmów działają na zasadzie sprzęgieł wielopłytkowych (sterowanych mechanicznie, elektrycznie), tak więc na pewno różne wielkości opon przyśpieszą ich zużycie.
Atlas pisze:Tak, czy siak, auto jest projektowane dla kół o tym samym obwodzie.
Oczywiście :)
Piotrek pisze:Nie ma asfaltu bez lodu poniżej zera...
A czemuż to?
Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

borowiak pisze:Teoretycznie przy jedzie na wprost wszystkie koła mają tę samą drogę do przebycia.
Drogę tak.
Ale ile obrotów robią koła przednie, a ile tylne?
Piotrek pisze:Nie ma asfaltu bez lodu poniżej zera...
borowiak pisze:A czemuż to?
Mnie też to ciekawi... sublimacja wszak robotę czyni.
Suszenie prania na mrozie działa. Wolno bo wolno, ale suszy.
borowiak

Post autor: borowiak »

Atlas pisze:Ale ile obrotów robią koła przednie, a ile tylne?
Przy tych samych oponach i tym samym zużyciu wykonują tyle samo obrotów koła na tej samej długości drogi. Różne ilości obrotów kół występują tylko w pojazdach o różnej wielkości kół przednich i tylnych (np traktor) oraz przy różnych wielkościach opon, co oczywiście nie jest zalecane :wink: Małe różnice "uciekają" nam choćby na ugięciu barku opon.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 104862
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

borowiak pisze:A czemuż to?
Fizyka nie pozwala... Może go być znikoma ilość ale poniżej zera zawsze jest.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

borowiak

Post autor: borowiak »

Piotrek pisze:Może go być znikoma ilość ale poniżej zera zawsze jest.
Wyjedzie na kołach samochodów, jeśli droga jest w miarę uczęszczana :wink:
11
wiceminister
wiceminister
Posty: 30737
Rejestracja: środa 15 paź 2003, 00:00

Post autor: 11 »

Piotrek pisze:Nie ma asfaltu bez lodu poniżej zera...
A jak jest dużo soli jeszcze?
Atlas
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4243
Rejestracja: wtorek 10 lut 2009, 22:20
Lokalizacja: z duszy leśnej

Post autor: Atlas »

borowiak pisze:Przy tych samych oponach i tym samym zużyciu wykonują tyle samo obrotów
Pełna zgoda.
Sądziłem jednak, że mówimy o:
borowiak pisze:8. W samochodzie 4x4 wszystkie opony muszą być zużyte w identycznym stopniu
zulus pisze:Ale w pkt. 8 to chyba miał być "fakt", a nie "mit".
Piotrek pisze:Zgadzam się też z Zulusem co do pkt 8 - tekst wskazuje na prawdziwość stwierdzenia. Choć ja akurat w takie tłumaczenie nie wierzę.
Ja napisałem dlaczego wierzę w tłumaczenie w pkt 8 wyjaśniając działanie mechanizmu różnicowego między osiami, gdy opony mają różny obwód i też twierdzę, że fakt.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 104862
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Jarek pisze:A jak jest dużo soli jeszcze?
:doh: Ponieważ od wielu lat nie widziałem soli na drodze (u mnie nie wolno solić :) ) to zapomniałem o takim przypadku. Przepraszam.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
kobieta lasu
początkujący
początkujący
Posty: 26
Rejestracja: niedziela 03 sty 2010, 02:03
Lokalizacja: góry mgliste

Post autor: kobieta lasu »

Mam pytanie co do opon do Kii I , na zimę zakupiłam opony marki Cooper i jestem bardzo zadowolona, radzą sobie i z lodem i z kopnym śniegiem. :) wspaniale, choć..... w mieście na śliskim asfalcie, bez śniegu, kiedy oczywiście nie korzystam z dołączanego napędu, np. skręcając w boczną drogę, czasami zarzuca tyłem, ale to pewnie nie wina opon, tylko rozłożenia ciężaru w aucie i działającego tylnego napędu ???

Jakich opon używacie jednak latem do waszych Sportage?

Zastanawiam się nad kupnem BF Goodrich Macadam T/A 96H ?
A może czeskie Barum Bravurus 96T? Chodzi mi o jakość i cenę, jakby to po kobiecemu powiedzieć "2 in 1" . Czy ktoś zna te opony ?

Inne markowe firmy wydają się być za drogie, a testy nie obiecują wiele po ich jakości.
Dodam, że nie jeżdżę po błocie, piaskach czy łąkach, raczej kamienie, glina, szuter no i asfalt.


I jeszcze jedno czy 15-nastki ( 205/70 R 15) to jedyne rozwiązanie do tego modelu auta ?
Wiem,że w zimie tak, im węższa, tym lepsza, a latem?

Pozdrawiam
k.l.
" w deszczu poczuć wonną wilgoć sierści koni..."
PAKITO
początkujący
początkujący
Posty: 93
Rejestracja: niedziela 31 sty 2010, 18:40
Lokalizacja: z bydgoszczy

Post autor: PAKITO »

Witam, polecam rozmiar 205/75/15, a model goodyear ATR lub bf goodrich all terrain...kieruj się ceną przy decyzji, na atr jeżdziłem 4lata i są git :) 50% teren-50% asfalt na twoje potrzeby będą bardzo dobre....na bf all terrain kolega jężdzi już trzeci sezon i jest zadowolony...pozdrawiam....nie bierz innych rozmiarów tylko te co powyżej pasują i chodzą na kijance najlepiej :) :spoko:
PARANOJA
borowiak

Post autor: borowiak »

Można też założyć 195R15. Opona równie wysoka, trochę węższa, co za tym idzie -> oszczędniejsza :wink:
ODPOWIEDZ