Nowe samochody będą mniej truły, ale zdrożeją

Zagadnienia z szeroko pojętej ekologii, przyrody, środowiska i biologii...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
11
wiceminister
wiceminister
Posty: 30737
Rejestracja: środa 15 paź 2003, 00:00

Nowe samochody będą mniej truły, ale zdrożeją

Post autor: 11 »

"Tylko 130 g dwutlenku węgla na jeden przejechany kilometr mają emitować nowe samochody w 2012 r. Tak ambitne plany ma wobec branży motoryzacyjnej Bruksela.
Dzisiaj unijni urzędnicy przedstawią szczegółowy projekt nowego prawa, które ma ograniczyć emisję CO2 do atmosfery.

Na razie wiadomo, że od limitu nie będzie ucieczki. Za każdy gram powyżej ustalonej przez Brukselę poprzeczki koncerny będą musiały zapłacić karę. Ma ona wynosić po kilkadziesiąt euro na każdy wyprodukowany samochód niespełniający surowych norm. W tej chwili średnia emisja nowych aut wynosi 164 g/km.

Jeśli więc branża motoryzacyjna nie polepszy tego wyniku po 2012 r., będzie musiała zapłacić miliardy euro kar. Producenci aut są w kropce. Albo zapłacą za złamanie limitów, albo będą musieli wydać astronomiczne kwoty na przystosowanie silników i samochodów do wyśrubowanych norm. Tak czy owak rachunek zostanie wystawiony klientom w salonach. Producenci aut szacują, że koszt przystosowania do regulacji unijnych podniesie cenę nowego samochodu od 1 do nawet 4 tys. euro.

Sporną kwestią pozostaje sposób wyliczenia limitu dla poszczególnych producentów oraz termin wprowadzenia w życie sankcji za jego nieprzestrzeganie. Bruksela chce, aby kary płacono już w 2012, zaś koncerny motoryzacyjne wnioskują o przesunięcie tego terminu do 2015 r.

Producenci aut argumentują, że to nie oni są głównymi trucicielami środowiska. Potwierdzają to badania nad globalnym ociepleniem, z których wynika, że transport samochodowy produkuje 18-20 proc. emitowanego do atmosfery CO2. Aż 44 proc. emisji powoduje energetyka, 16 proc. przemysł, a 14 proc. gospodarstwa domowe. Lotnictwo cywilne wytwarza ok. 2-3 proc. globalnej emisji CO2, ale pojedynczy samolot wytwarza podczas jednego dłogodystansowego lotu tyle dwutlenku węgla, co średniej wielkości samochód w ciągu trzech lat..."
http://www.polskatimes.pl/16,13586.htm
ODPOWIEDZ