Regulacja pilarki husqvarna

Maszyny, urządzenia, narzędzia leśne...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
elrond
początkujący
początkujący
Posty: 4
Rejestracja: poniedziałek 30 lip 2007, 19:21
Lokalizacja: Kraków

Regulacja pilarki husqvarna

Post autor: elrond »

Witam poraz pierwszy

Zapewne są tutaj specjaliści od eksploatacji pilarek więc może ktoś odpowie na moje pytanie.

Stałem się posiadaczem husqvarny 353. Pilarka działa bardzo dobrze ale postanowiłem zrobić przgląd i konserwację.
Podczas pracy zauważyłem, że kręcenie śrubami regulacji mieszanki (ich ruch jest ograniczony do 1/2 obrotu) nie przekłada się na zmianę prędkości obrotowej.
Śruby były ustawione w położeniu bogatej mieszanki i tak je zostawiłem...

Podobnie śruba przepustnicy - dopiero wykonanie około 2 obrotów przełożyło się na istotne zmniejszenie obrotów.

Czy taki brak czułości na regulację jest właściwy dla tej pilarki?

Pytam bo mam jako takie doświadczenie z wykaszarką stihl gdzie nawet mały ruch śrubami przekłada się na zauważalną zmianę pracy silnika.
Awatar użytkownika
das0
leśniczy
leśniczy
Posty: 867
Rejestracja: niedziela 29 kwie 2007, 22:50
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: das0 »

Różnie to jest z tymi pilarkami. Ale myślę, że tak może być.
Nie bój się cieni, one świadczą o tym, że gdzieś znajduje się światło.
[Oscar Widle]
Awatar użytkownika
zulus
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1543
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 20:53
Lokalizacja: Beskidy

Post autor: zulus »

Jeśli nie jesteś "specjalistą od eksploatacji pilarek" odradzam Ci kręcenie śrubami regulacyjnymi. Szczególnie śrubę wysokich obrotów (H) lepiej ustawiać wg obrotomierza. Jeśli "na słuch" ustawisz za wysokie (uboga mieszanka) możesz zatrzeć silnik. Regulacja w serwisie na pewno jest tańsza niż naprawa.
elrond
początkujący
początkujący
Posty: 4
Rejestracja: poniedziałek 30 lip 2007, 19:21
Lokalizacja: Kraków

Post autor: elrond »

Wiem, że zbytnie zubożenie mieszanki doprowadzi do uszkodzenia silnika.
Śruby ustawiłem w położeniu pierwotnym (choć nie wiem czy poprzedni właściciel nimi nie kręcił) - w skrajnym lewym położeniu czyli mieszanka bogata.

Zastanawia mnie tylko fakt, czemu ruszanie tymi śrubami nie wpływa na zmianę obrotów silnika.
Awatar użytkownika
zulus
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1543
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 20:53
Lokalizacja: Beskidy

Post autor: zulus »

Ograniczenie obrotu śrub spowodowane jest założeniem (fabrycznym) na nich blokady, to takie plastikowe języczki widoczne po ściągnięciu pokrywy. Dzięki temu masz pewność, że poprzedni właściciel nie kręcił śrubami, a sam też nie jesteś w stanie pile zaszkodzić :D Oczywiście, jeśli piła jest już po gwarancji można blokadę usunąć i wtedy kręcenie w większym zakresie na pewno spowoduje zmianę obrotów, tylko, skoro jak sam piszesz, piła idzie dobrze lepiej tego nie robić.
wielki drwal
początkujący
początkujący
Posty: 5
Rejestracja: środa 14 lis 2007, 21:27
Lokalizacja: Pomorze

Post autor: wielki drwal »

Na początek witam wszystkich forumowiczów
Jast to mój pierwszy post na tym forum.

Gaźnik posiada 3 śruby regulacyjne H - wysokie obroty biegu jałowego, L- niskie obroty biegu jałowego, T- dokładna regulacjia wolnych obrotów.
śruby regulacji "H" i "L" są od regulacji składu mieszanki paliwiwo olejowej i one (zwłaszcza "H") są istotne z punktu widzenia trwałości układu tłokowo-korbowego.
Zbyt bogata mieszanka powoduje nadmierne gromadzenie nagaru, zbyt uboga wzrost prętkości obrotowej przy jednoczesnym obniżeniu smarowania = zatarcie silnika.


Większość pilarek posiada tzw. wstępne ustawienie śrub H i L opisane na obudowie.
Jest to najczęściej 1 obrót od położenia zamkniętego.
Wkręcając śrubę zubożamy mieszankę odkręcając wzbogacamy.
Po ustawieniu wstępnym należy ustawić najlepiej przy użyciu obrotomierza lub na słuch jak ktoś go ma. Potem należy sprawdzić regulację pod obciązeniem (w pracy).

Nie należy lekceważyć regulacji gaźnika bo to się zamści awarią która jest dosyć kosztowna.
Często się zdarza, że śruby się popd wpływem pracy (drgań) rozregulowują więc jest konieczne sprawdzenie.

pozdrawiam
Nie czyń drugiemu co tobie nie miłe
pelash
początkujący
początkujący
Posty: 1
Rejestracja: czwartek 21 sie 2008, 17:47
Lokalizacja: Siedlce

Post autor: pelash »

A czy ktoś potrafi poradzić coś na mój problem. Mam pilarkę Stihl, i dzieje sie coś takiego ze piła gaśnie sama i później jest problem z jej odpaleniem. Mam śrubki oznakowane H L i LA, piła zawsze odpala gdy L jest odkrecone na jeden obrot(tak jak zaleca producent), a LA jest calkowicie zakręcone. Jednak po odpaleniu na takim ustawieniu są bardzo wysokie obroty, a po zmniejszniu ich tak by łancuch sie nie krecił piła po jakimś czasie gaśnie i nie chce odpalac. Piła gaśnie tylko jak sie ją spusci na wolne obroty. Wiem, śrubka H (nie ruszana) jest od wysokich obrotow, L od niskich i ich zalecane położenie to jeden obrót, natomiast od czego jest śrubka LA i za co jest odpowiedzialna??

[ Dodano: 2008-08-21, 18:05 ]
oraz jakie jest zalecane położenie śrubki LA??
Naj
dyrektor generalny
dyrektor generalny
Posty: 24828
Rejestracja: czwartek 20 mar 2008, 20:08
Lokalizacja: PL

Re: Regulacja pilarki husqvarna

Post autor: Naj »

elrond pisze:... Pilarka działa bardzo dobrze ale postanowiłem zrobić przgląd i konserwację.
Podczas pracy zauważyłem, że kręcenie śrubami regulacji mieszanki (ich ruch jest ograniczony do 1/2 obrotu) nie przekłada się na zmianę prędkości obrotowej.
Śruby były ustawione w położeniu bogatej mieszanki i tak je zostawiłem...
Podobnie śruba przepustnicy - dopiero wykonanie około 2 obrotów przełożyło się na istotne zmniejszenie obrotów....
Witam (trochę późno...)
Pilarka 353 należy do "rodziny" 346. Ponieważ kupiłes pilarkę używaną, samodzielne jej regulowanie może okazać się katastrofą.
Ograniczniki na śrubach L i H zapobiegają niewłaściwej synchronizacji wysokich i wolnych obrotów. Ograniczają one możliwość regulacji do 1/2 obrotu.
Regulacja podstwowa powinna być przeprowadzana w warsztacie. Ale jak już zacząłeś grzebać w gaźniku, to podaję Ci zasady:
Przed regulacja sprawdzić czy filtr jest czysty i czy nie ma przecieków na uszczelniaczach wału i podstawie gaźnika.

UWAGA! W starych pilarkach brak wysokich obrotów może być spowodowany zatkaniem tłumika.

UWAGA! Zakłócenia w pracy silnika może być spowodowana brakiem odpowietrzenia zbiornika paliwa.

Regulacja podstawowa śrub L i H w tym modelu gaźnika to 1 obrót w lewo, po dokręceniu śrub do oporu w prawo. Oczywiście przedtem trzeba odciagnać ograniczniki.
UWAGA! "do oporu" to jest określenie bardzo niejednoznaczne. Jak ktoś ma łapę jak bochen chleba to dokręcając "do oporu" rozwali gniazda dysz. :wink: Aby tego uniknąć należy używać śrubokręta z cienkim uchwytem, który zmusza do trzymania go w 2 palcach,

Następnie ustawiamy wysokie obroty na 13000 (obrotomierz!). Zasada: obracamy śrubę nie więcej niż 1/10 obrotu a następnie pracujemy 10 sek. Itd..
Dalej regulujemy wolne obroty na 2700 (obrotomierz!) zasada jw.

W dalszej kolejności regulujemy wstępne otwarcie przepustnicy śrubą T: Zwiękaszamy obroty kręcąc w prawo i zminiejszamy odwrotnie. Dokładna regulacja powinna doprowadzić do stanu, w którym łańcuch nie porusza sie na obrotah jałowych a przy szybkim naciśnięciu dźwigni gazu, silnik równo zwiększa obroty. Uzyskujemy to poprzez MINMALNE przekręcanie śrub T i L
Rozumiem, że masz pilarke używaną. Przed dotykaniem gaźnika należałoby dokonać szczegółowego przegladu: sprawdzenia szczelności, stanu kanału wydechowego (ew. usunięcie nagaru), sprawdzenie stanu membran w gaźniku. Jeśli zaczniesz od regulacji gaźnika, możesz łatwo zarżnąć silnik...

UWAGA! W Instrukcji Obsługi 353 NIE podano nastawień podstawowoch gaźnika. Taka informacja jest dopiero w instrukcji warsztatowej, którą posiadają serwisy. To znaczy: "Użytkowniku!Ręce precz od gaźnika... :roll: "

Brak reakcji na regulację MOŻE wskazywać na zużycie membran, częściową niedrożność kanału impulsowego lub nieszczelnośc zaworka odcinającego... No i jesczeparę innych opcji... :|
Karpikosss1991
początkujący
początkujący
Posty: 1
Rejestracja: wtorek 10 maja 2016, 18:43

Post autor: Karpikosss1991 »

witam , dopnę się do tematu gdyż ja posiadam pilarkę husqvarna 346xp i mam problem z obrotami a mianowicie zaczęła mi wariować na obrotach ustawiłem ją przy gazowałem i to samo się robiło czyli łańcuch tak się obracał z taką prędkością jakby tłok miał "wyskoczyć".

Zastanawiam się czy nie poszły dysze czy też któraś z membranek na gaźniku nie poszła i dostaje "lewe" powietrze i temu nie da się jej wyregulować.

Pilarka już ma swoje lata ale dawała rady. :)
P.S Czy ktoś posiada manuala jak wymienić zestaw membranek do gaźnika 346xp?
ODPOWIEDZ