Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo łowieckie
Moderator: Moderatorzy
-
- zastępca nadleśniczego
- Posty: 2451
- Rejestracja: środa 24 mar 2010, 23:41
- Lokalizacja: z Polski
Z dzikami jest do wyjasnienia pewna kwestia......Jenny pisze:Nie, żeby bronić Dakę za błedy...ale mi sie właśnie to w nim podoba-wydaje mi się, że robi to celowo -to taka jego domena-rozpoznawalność,prowokacja, nonszalancja a nawet powiedziałabym dekadencja świadoma...
Tam zaraz offtopic... żeby wkrótce nie było podobnie z dzikami.
Okresy polowan dopuszczaja legalne zabicie loch prowadzacych mlode w okresie laktacji.
Odstrzal zgodny z rozporzedzeniem, o ktorym mowa powyzej powoduje, iz z duza doza
prawdopodobienstwa dojdzie do sytuacji kiedy przy sutkach zabitej lochy wisiec bedzie kilka warchlakow zdanych w wieku do kilku tygodni calkowicie, badz w duzej mierze na ten rodzaj pokarmu. Nie reagujacych ucieczka na smierc matki.
Z powyzszej sytuacji wynika szereg scenariuszy - m.in.
A. usmiercenie calego potomstwa - zwierzat de facto niezdolnych do samodzielnego przezycia - przy pomocy broni mysliwskiej, niezaleznie od ilosci dzikow ujetych w upowaznieniu do odstrzalu. Tym samym swiadome popelnienie przestepstwa z artykulu 52 ust. 6
B. usmiercenie tylko czesci potomstwa zgodnie z posiadanym upowaznieniem do polowania
i odegnanie reszty, zeby sobie sama zdechla z glodu.
C. Odegnanie wszystkich warchlakow zeby nie przeszkadzaly w patroszeniu i skazanie
calego miotu na smiec glodowa, z udokumentowaniem i spisaniem odpedzonych od lochy w okresie warchlakow jako ubytki z planu pozyskania dzika w danym obwodzie.
D. Odlowienie pozostalego przy zyciu potomstwa w celu przekazania zwierzat do
osrodka rehabilitacji, tak by mogly byc odchowane do wieku w ktorym zdolne beda samodzielnie przezyc i nastepnie przywrocone/wypuszczone do srodowiska naturalnego.
Ktore z powyzszych dzialan zaleca ................ jako optymalne z punktu widzenia
Te kwestie powinny pomoc wyjascic....
MS
ZG PZL
PROP
byc moze zalecajac inne mozliwe warianty ....
zobaczymy....
pozdr
Buk, Humor, Dziczyzna
for ever
for ever
- xhardcorex
- inżynier nadzoru
- Posty: 1951
- Rejestracja: sobota 06 sty 2007, 19:05
- Kontakt:
Dobrze znac Twoje podejscie.....ciekawe czy w/w organa podziela te opinie...xhardcorex pisze:DAKa, zdecydowanie C, skoro myśliwym nie opłaca się strzelać do dzików, to po prostu młode posłużą jako posiłek dla lisów, myszołowów, borsuków, mrówek etc.
Jednak logiczne wytłumaczenie również potrafisz znaleźć. Gratulacje!
Buk, Humor, Dziczyzna
for ever
for ever
- xhardcorex
- inżynier nadzoru
- Posty: 1951
- Rejestracja: sobota 06 sty 2007, 19:05
- Kontakt:
Z tego co zapisane w slowniku języka polskiego,słowem "organ" określamy urząd/osobę prawną właściwą do podejmowania określonych decyzji w różnych dziedzinach życia społecznego.xhardcorex pisze:kto to jest "organa"
Jeden urząd/osoba prawna - to jeden "organ"
Więcej niż jeden urząd/osoba prawna - to już "organa" (nie organy)
Ale tak czy tak, chodzi o to, żeby obywatel został "ograny"
A wracając do rzeczy:
a) Najwyższą władzą PZŁ jest Krajowy Zjazd Delegatów, zaś władzą Związku jest Naczelna Rada Łowiecka, która powołuje organ wykonawczy – Zarząd Główny;
b)organem administracji państwowej w tych sprawach jest wojewoda;
c) organem administracji samorządowej jest marszałek województwa;
...
te organa maja istotny wpływ na tworzenie obwodów łowieckich, plany gospodarki w nich itp...
I przecież świetnie o tym Wiesz...
- Jenny
- dyrektor regionalny
- Posty: 11954
- Rejestracja: niedziela 15 sty 2012, 14:35
- Lokalizacja: Podlasie
DAKa pisze:Tak. Dwujajeczni. Polowa bedzie wiosna na Podlasiu, wiec bedziesz miala ewentualnie okazjeJenny pisze:Wojciechus i Daka to bliżniacy?
sie sama przuekonac. Naturalnie uzyskawszy uprzednio zgode malzonka.
Już sie cieszę...
âZaraz na początku życia ktoś powinien nam powiedzieć, że umieramy. Może wtedy żylibyśmy pełnią życia w każdej minucie, każdego dnia. Działaj! Kiedy poczujesz, że chcesz coś zrobić, rób to od razu, teraz! Dni, które przyjdą są policzone.â
M.Landon
M.Landon
Deczko się te organizacje zagalopowały w interpretacji swobód obywatelskich i prawa własności. Gdyby było tak jak one chcą, to każdy właściciel nieruchomości mógłby zablokować miejscowy plan zagospodarowania...
Przykładowo mój lokalny samorząd zaplanował drogę przez moja działkę, tuz za moim oknem... ja miałem teoretycznie prawo do wyrażenia swojej woli i sprzeciwu... a miasto zdecydowało o nieuwzględnieniu mojej woli - i było to zgodne z prawem.
Dlaczego przy tworzeniu obwodów łowieckich miałoby być inaczej?
I mam jeszcze wątpliwość, czy uprawa na przykład zboża nie możne być zinterpretowana jako dokarmianie zwierzyny - w związku z czym należałoby zabronić działalności rolniczej w Polsce.... tak wnioskuję z toku rozumowania organizacji, które powyższą opinię podpisały...
Przykładowo mój lokalny samorząd zaplanował drogę przez moja działkę, tuz za moim oknem... ja miałem teoretycznie prawo do wyrażenia swojej woli i sprzeciwu... a miasto zdecydowało o nieuwzględnieniu mojej woli - i było to zgodne z prawem.
Dlaczego przy tworzeniu obwodów łowieckich miałoby być inaczej?
I mam jeszcze wątpliwość, czy uprawa na przykład zboża nie możne być zinterpretowana jako dokarmianie zwierzyny - w związku z czym należałoby zabronić działalności rolniczej w Polsce.... tak wnioskuję z toku rozumowania organizacji, które powyższą opinię podpisały...
- xhardcorex
- inżynier nadzoru
- Posty: 1951
- Rejestracja: sobota 06 sty 2007, 19:05
- Kontakt:
To jest kwestia postrzegania przedmiotu. Droga za Twoim oknem postrzegana jest (politycznie) przez pryzmat interesu publicznego - czyli 38 000 000 osob. ktoreDeczko się te organizacje zagalopowały w interpretacji swobód obywatelskich i prawa własności. Gdyby było tak jak one chcą, to każdy właściciel nieruchomości mógłby zablokować miejscowy plan zagospodarowania...
Przykładowo mój lokalny samorząd zaplanował drogę przez moja działkę, tuz za moim oknem... ja miałem teoretycznie prawo do wyrażenia swojej woli i sprzeciwu... a miasto zdecydowało o nieuwzględnieniu mojej woli - i było to zgodne z prawem.
Dlaczego przy tworzeniu obwodów łowieckich miałoby być inaczej?
w owej wybijac beda dziury. U nas coraz bardziej przewaza poglad ze obwody
lowieckie - tak jak pisze iksinski - to interes 120 000 obywateli - nawet nie wszystkich
tylko w kazdym pojedynczym przypadku jakiejs grupy zrzeszonej w towarzystwie wzajemnej adoracji czyli w kole lowieckim. To widac dosc wyraznie w projekcie rzadowym,
jeszcze lepiej w wyrokach TK czy innych sadow.
To bardzo ladnie widac jesli zestawic procedure tworzenia obszarow Natura 2000 i obwodow
lowieckich . Oraz aspekty zwiazane z funkcjonowaniem Natury 2000 i obwodow lowieckich.
Z innego podworka :
To jest tekst zmienionego po wyroku ETPCz federalnego prawa lowieckiego w Niemczech ,
ktore dopuszcza wyjecie gruntow prywatnych z terenu wspolnych obwodow lowieckich
/spolek lowieckich/ i zakaz polowania z przeslanek etycznych.
(1) Grundflächen, die zu einem gemeinschaftlichen Jagdbezirk gehĂśren und im Eigentum einer natürlichen Person stehen, sind auf Antrag des Grundeigentümers zu befriedeten Bezirken zu erklären (Befriedung), wenn der Grundeigentümer glaubhaft macht, dass er die Jagdausübung aus ethischen Gründen ablehnt. Eine Befriedung ist zu versagen, soweit Tatsachen die Annahme rechtfertigen, dass ein Ruhen der Jagd auf der vom Antrag umfassten Fläche bezogen auf den gesamten jeweiligen Jagdbezirk die Belange
Ustawodawca dpouszcza zakaz polowania z powodow etycznych na wniosek obywatela jesli
ten wiarygodnie uzasadni swoje przekonania. Jednoczesnie ta ustawa zawiera szereg
warunkow, kiedy administracja moze odmowic wyjecia danej powierzchni z obwodu lowieckiego.
1. der Erhaltung eines artenreichen und gesunden Wildbestandes sowie der Pflege und Sicherung seiner Lebensgrundlagen,
- w przypadku gdy zagrozone jest zachowanie gatunkowo zroznicowanych i zdrowych stanow zwierzyny oraz ich siedlisk. (to moze miec np. miejsce gdy dana dzialka jest ostoja
szopa pracza...)
2. des Schutzes der Land-, Forst- und Fischereiwirtschaft vor übermäĂigen Wildschäden,
- gdy istnieje zagrozenie ze wyjety z obwodu areal stanowic bedzie ostoje gatunkow powodujacych szkody w graniczacych uprawach, lasach, stawach itd.
3. des Naturschutzes und der Landschaftspflege,
- gdy objecie zakazem polowania spowoduje zagrozenie dla ochrony przyrody, badz krajobrazu - np. "hodowla saren" na danej dzialce moze powodowac brak odnowien
naturalnych jakiegos drzewka (dabrowy)
4. des Schutzes vor Tierseuchen oder
- wystapi zagrozenie epidemiami
5. der Abwendung sonstiger Gefahren für die Ăśffentliche Sicherheit und Ordnung
- z objecia zakazem polowania moze wynikac zagrozenie porzadku i bezpieczenstwa publicznego (np. dziki sie komus dobiora do dooopy na sciezce przechodzacej przez areal
z zakazem polowania - wypadki komunikacyjne na drodze przebiegajacej przez taki areal
etc....)
gefährdet. Ethische Gründe nach Satz 1 liegen insbesondere nicht vor, wenn der Antragsteller
Objecie jakiejs dzialki zakazem polowania z przyczyn etycznych jest wykluczone jesli:
1. selbst die Jagd ausübt oder die Ausübung der Jagd durch Dritte auf einem ihm gehĂśrenden Grundstück duldet oder
Wlasciciel jest mysliwym (nie wiadomo jak z wedkarzami) albo na innych, nalezacych do niego gruntach dopuszcza wykonywanie polowania. (chodzi o unikniecie sytuacji , ze ktos
zakazuje polowania wylacznie na areale gdzie szkody nie moga wystapic a tam gdzie zwierzyna narozrabia dopuszcza polowanie zeby dostac odszkodowanie tuitaj
ustawodawca stawia sprawe albo - albo....)
2. zum Zeitpunkt der behĂśrdlichen Entscheidung einen Jagdschein gelĂśst oder beantragt hat.
Jesli zlozyl wniosek o karte lowiecka....
Ten paragraf jest dosc saznsty - do dalszych przepisow naleza:
- utrata uprawnien do rekompensaty za wszelkie szkody od zwierzyny
- wspolodpowiedzialnosc za szkody od zwierzyny na terenie calego obwodu. W Niemczech
za szkody odpowiada spolka lowiecka WYDZIERZAWIAJACA obwod. Tj. Jesli np. obwod
- rewir ma 500 hektarow, a ktos wyjal z niego swoja dzialke 50 ha to ten teren pozostaje nadal w spolce. i wlasciciel ponosi odpowiedzialnosc za 10 % szkod na tym 500 ha obwodzie.
Powyzsze moze brzmiec dla naszych nawiedzonych nieco dziwnie ale ma swoje zrodlo w generalnej zasadzie na ktorej funkcjonuje lowiectwo w wielu krajach zachodnich.
Tj. status zwierzyny jako "rzeczy niczyjej" oraz prawo po polowania - czyli PRAWO do uzytkowania tego zasobu, z ktorym powiazana jest ODPOWIEDZIALNOSC za ten zasob.
Ustawodawca niemiecki (inni zresta tez) wychodza z zalozenia, ze obywatel moze sie "pozbyc" przyslugujacego mu prawa polowania - czyli "korzystac z niego przez "niekorzystanie" ale nie pozbywa sie ODPOWIEDZIALNOSCI za te zwierzeta korzystajace z
jego dzialki ale rowniez innych.....
....prywatyzacja prawa do polowania moze przyniesc niespodzianki........
sorry za przydlugawy wywod ze szkopskimi wtretami......
Buk, Humor, Dziczyzna
for ever
for ever
Ta konkretna droga (właściwie plan jej powstania) na moim prywatnym gruncie się zaczyna i na moim prywatnym gruncie się kończy. Ma to być droga ślepa, obecnie nie ma przy tej "drodze" żadnych zabudowań, nic mi też nie wiadomo, żebym ja chciał coś przy tej "drodze" budować...xhardcorex pisze:wod4, ale droga służy celom wspólnym i do tego masz specustawę.
Mimo to lokalny samorząd wiedział lepiej, że ta "droga" jest potrzebna...
I takie "konsultowanie" projektów jest zgodne z konstytucją, bo ostateczną decyzję podejmują wybrani przez nas demokratycznie w wyborach powszechnych nasi przedstawiciele, czyli posłowie/radni...
W tej sytuacji dziwi mnie zdziwienie zielonych organizacji, że analogicznie skonstruowano konsultacje w sprawie obwodów łowieckich.
Projekty rozporządzeń do nowelizacji ustawy
Proces uchwalania nowelizacji ustawy Prawo łowieckie trwa.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się między innymi projekty rozporządzeń:
1. Projekt rozporządzenia w sprawie wskaźników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów łowieckich oraz sposobu ustalania udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną.
Rozporządzenie określa: sposób ustalania udziału dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, poniesionych przez nadleśnictwo na terenie obwodu łowieckiego, w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego w zakresie pozyskania: łosi, jeleni, danieli i saren; oraz wysokość wskaźników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów łowieckich stosowanych do ustalenia czynszu za dzierżawę obwodu łowieckiego.
Zgonie z treścią projektowanego rozporzązenia za każdy 1% niezrealizowania planowanego w rocznym planie łowieckim pozyskania łosi, jeleni, danieli i saren dzierżawca albo zarządca musia ponieść 1% poniesionych przez nadleśnictwo kosztów ochrony lasu przed zwierzyną, przyjmując, że jeden jeleń = 0,3 łosia = 2 daniele = 5 saren.
treść projektu rozporządzenia - klik
2. Projekt rozporządzenia w sprawie określenia wskaźników liczebności zwierzyny oraz czynników wpływających na środowisko bytowania zwierzyny i walory łowieckie obwodu łowieckiego.
Projekt zakłada następujące wskaźniki liczebności zwierzyny:
1) średnie wyliczone z rocznych planów łowieckich z ostatnich trzech lat liczebności zwierzyny płowej, wyrażone w jednostkach jelenich, przyjmując, że 1 jeleń = 2 daniele = 5 saren, oraz muflonów i dzików, w przeliczeniu na 1.000 ha powierzchni obwodu;
2) średnie z ostatnich trzech lat pozyskania zwierzyny grubej i drobnej w przeliczeniu na 1.000 ha powierzchni obwodu, przyjmując, że 0,5 jelenia = 1 daniel = 1 muflon = 2 sarny = 4 dziki = 15 zajęcy = 10 dzikich gęsi = 30 bażantów = 30 dzikich kaczek = 30 kuropatw
treść projektu rozporządzenia - klik
3. Projekt rozporządzenia w sprawie kryteriów uznawania trofeów łowieckich za trofea o szczególnej wartości kulturowej i przyrodniczej.
treść projektu rozporządzenia - klik załącznik do rozporządzenia - klik ,
Bardzo ciekawą lekturą jest również udostępnione tabelaryczne Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie.
Można się z nimi zapoznać tutaj - klik
źródło: Rządowe Centrum Legislacji
http://monitorlowiecki.pl/
Proces uchwalania nowelizacji ustawy Prawo łowieckie trwa.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawiły się między innymi projekty rozporządzeń:
1. Projekt rozporządzenia w sprawie wskaźników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów łowieckich oraz sposobu ustalania udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną.
Rozporządzenie określa: sposób ustalania udziału dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną, poniesionych przez nadleśnictwo na terenie obwodu łowieckiego, w przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego w zakresie pozyskania: łosi, jeleni, danieli i saren; oraz wysokość wskaźników przeliczeniowych dla poszczególnych kategorii obwodów łowieckich stosowanych do ustalenia czynszu za dzierżawę obwodu łowieckiego.
Zgonie z treścią projektowanego rozporzązenia za każdy 1% niezrealizowania planowanego w rocznym planie łowieckim pozyskania łosi, jeleni, danieli i saren dzierżawca albo zarządca musia ponieść 1% poniesionych przez nadleśnictwo kosztów ochrony lasu przed zwierzyną, przyjmując, że jeden jeleń = 0,3 łosia = 2 daniele = 5 saren.
treść projektu rozporządzenia - klik
2. Projekt rozporządzenia w sprawie określenia wskaźników liczebności zwierzyny oraz czynników wpływających na środowisko bytowania zwierzyny i walory łowieckie obwodu łowieckiego.
Projekt zakłada następujące wskaźniki liczebności zwierzyny:
1) średnie wyliczone z rocznych planów łowieckich z ostatnich trzech lat liczebności zwierzyny płowej, wyrażone w jednostkach jelenich, przyjmując, że 1 jeleń = 2 daniele = 5 saren, oraz muflonów i dzików, w przeliczeniu na 1.000 ha powierzchni obwodu;
2) średnie z ostatnich trzech lat pozyskania zwierzyny grubej i drobnej w przeliczeniu na 1.000 ha powierzchni obwodu, przyjmując, że 0,5 jelenia = 1 daniel = 1 muflon = 2 sarny = 4 dziki = 15 zajęcy = 10 dzikich gęsi = 30 bażantów = 30 dzikich kaczek = 30 kuropatw
treść projektu rozporządzenia - klik
3. Projekt rozporządzenia w sprawie kryteriów uznawania trofeów łowieckich za trofea o szczególnej wartości kulturowej i przyrodniczej.
treść projektu rozporządzenia - klik załącznik do rozporządzenia - klik ,
Bardzo ciekawą lekturą jest również udostępnione tabelaryczne Zestawienie uwag zgłoszonych w trakcie konsultacji publicznych i opiniowania projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo łowieckie.
Można się z nimi zapoznać tutaj - klik
źródło: Rządowe Centrum Legislacji
http://monitorlowiecki.pl/