http://bip.rdos.eu/Information.aspx?iid=13432
Czytat z decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ
Na tej mapie:W porównaniu z pozostałymi wariantami warianty z grupy III (w tym wariant inwestorski IIIA) są lepsze pod względem:
1. Możliwości najlepszego odciążenia miasta Augustowa z ruchu tranzytowego.
2. Złagodzenia konfliktów społecznych w miejscowościach położonych w pobliżu trasy obwodnicy w wariancie IIIA, ponieważ odcinek obwodnicy od węzła „Szkocja” do Augustowa nie wymagałby budowy drogi o parametrach drogi ekspresowej z ograniczeniami dla ruchu lokalnego, a jedynie drogi 1 x 2 pasy ruchu, co stanowiłoby zdecydowanie mniejszą uciążliwość dla mieszkańców i użytkowników terenów sąsiadujących z drogą.
3. Zachowania zasobów przyrodniczych północno-wschodniej Polski, a szczególności ochrony integralności wszystkich obiektów przyrodniczych, w tym obszarów Natura 2000, położonych na tym terenie. Wariant IIIA, w przeciwieństwie do wariantów
z grupy I i II, nie koliduje z Obszarem Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 „Puszcza Augustowska” oraz Specjalnym Obszarem Ochrony Siedlisk Natura 2000 „Ostoja Augustowska”. W ocenie organu, realizacja inwestycji w tym wariancie nie zaburzy integralności i spójności tych obszarów, m.in. ze względu na najmniejszą kolizyjność ze szlakami migracyjnymi zwierząt i fragmentaryzację siedlisk przyrodniczych w porównaniu do innych wariantów. Ponadto, trasa drogi w wariancie IIIA przecina na najkrótszym odcinku Obszar Chronionego Krajobrazu „Puszcza i Jeziora Augustowskie”, a przejście przez rzekę Rospuda będzie możliwe przy wybudowaniu prostego w konstrukcji obiektu mostowego.
4. Najlepszego ze wszystkich wariantów przewietrzania trasy drogi, ponieważ wariant IIIA biegnie w większości przez tereny otwarte i na najkrótszym odcinku przez tereny leśne.
5. Najmniejszego oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne, ponieważ warianty
z grupy III stanowią najmniejsze zagrożenie dla głównego użytkowego poziomu wodonośnego, gdyż na tym obszarze występuje największa średnia głębokość zalegania poziomu wodonośnego. Największe zagrożenie dla wód powierzchniowych i podziemnych stanowiłyby warianty z grupy I ze względu na skomplikowaną sytuację hydrogeologiczną na odcinku przejścia przez dolinę Rospudy, szczególnie na etapie budowy. W przypadku wyboru jakiegokolwiek wariantu z grupy I nie byłaby możliwa jego realizacja bez nieodwracalnych skutków dla środowiska wodno – gruntowego.
6. Niewielkiej ilości budynków mieszkalnych przeznaczonych do wyburzenia. Wariant IIIA będzie wymagał wyburzenia 7 budynków, natomiast wariant I - 11, wariant II - 8, wariant IA - 14, wariant IIA – 10. Tylko wariant III będzie powodował wyburzenia o 1 budynek mieszkalny mniej niż wariant IIIA, bo 6 budynków.
7. Mniejszego niż inne warianty oddziaływania na krajobraz ze względu na to, że wariant IIIA przechodzi przez tereny zainwestowane i już częściowo zmienione działalnością człowieka. Nie przebiega przez torfowiska - środowisko szczególnie wrażliwe na zakłócenia, a tym samym na zmianę krajobrazu.
8. Najlepszego zabezpieczenia środowiska przyrodniczego, a przede wszystkim obszarów Natura 2000 przed skutkami poważnej awarii (katastrofy drogowej), gdyż
w przypadku zrzutu toksycznych substancji do rzeki Rospudy w okolicach miejscowości Raczki) podczas wypadku, służby ratownicze będą miały najwięcej czasu na zabezpieczenie rzeki przez zanieczyszczeniami w jej najcenniejszej części.
9. Najmniejszego zajęcia terenów leśnych, przekładającego się na ograniczenie wycinki drzew, pozostawienie w stanie nienaruszonym cennych siedlisk priorytetowych
i innych siedlisk chronionych oraz stwarza najlepsze możliwości migracji zwierząt przy prawidłowej lokalizacji przejść dla zwierząt i jednoczesnym ograniczeniu ich ilości; w wariancie z grupy I konieczne byłoby wybudowanie 56 przejść dla zwierząt; w wariancie z grupy II - 35; w wariantach z grupy III – 40 przejść.
http://siskom.waw.pl/rospuda/dhv/sytuac ... 2a_W3a.pdf
Wariant wybrany oznaczony jest w całości na zielono
No, a teraz czekam na tradycyjne połajanki "wiedzących lepiej" jacy to ci ekolodzy są be, biorą ekoharacze, a w sprawie obwodnicy miasta Augustowa działali na polecenie kapitału obcego państwa i Gazety Wyborczej.