Funkcjonalne ale czy do lasu?

Samochody terenowe, testy, opinie, informacje...

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
KIWI-1
początkujący
początkujący
Posty: 13
Rejestracja: niedziela 21 paź 2007, 14:59
Lokalizacja: Puszcza Knyszyńska

Funkcjonalne ale czy do lasu?

Post autor: KIWI-1 »

Witam...
Mam pytanie czy ktoś wśród użtkowników ma doświadczenie, pracując jako leśnik, w wykorzystaniu takich pojazdów jak:
- Renault Kangoo
- Peugeot Partner
- Citroen Berlingo

Interesuje mnie konkretnie ten typ aut, oczywiście wersje osobowe, ze względu na ich funkcjonalność. Jestem związany z pracą w leśnictwie, dodatkowo zajmuję się innymi sprawami do których potrzebuję nieco większy samochód. Chciałbym pogodzić obie rzeczy ale nie spotkałem się nigdy z tego typu autem w pracy leśnika, no może poza BUL-em i naukowcami.
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

Według mnie te auta nie bardzo nadają się do pracy w lesie, chociaż są bardzo funkcjonalne. Przede wszystkim dlatego że nie mają napędu na 2 osie, słabe zabezpieczenie podwozia i zbyt mały prześwit. Sensownym rozwiązaniem łączącym możliwość przewozu towaru po asfalcie i sporadycznej pracy w lesie (mam na myśli dukty leśne, szutry) mogą być tzw lekkie SUVy jak RAV4 Toyoty, Honda CRV czy Nissan Xtrail. Można pomyśleć o używanych, wtedy nie będzie szkoda jak się gdzieś zadrapie.
Awatar użytkownika
Sten
prezydent
prezydent
Posty: 170210
Rejestracja: czwartek 13 gru 2007, 18:40
Lokalizacja: Łuh

Post autor: Sten »

KIWI-1 pisze:- Renault Kangoo
Kolega myśliwy ma takie autko (w starej budzie z tylną klapą podnoszoną do góry) i wielce sobie je chwali. Nawet jak byka na tył zapakuje - sam widziałem - autko po leśnych drogach świetnie daje sobie radę. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskuje się na prawdę olbrzymią przestrzeń ładunkową, a dzięki suwanym tylnym drzwiom, bez trudu można zapakować nietypowe gabaryty, jak choćby zwierzyna.
"Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było."
Beer-o-pedia - Encyklopedia piwa
Awatar użytkownika
KIWI-1
początkujący
początkujący
Posty: 13
Rejestracja: niedziela 21 paź 2007, 14:59
Lokalizacja: Puszcza Knyszyńska

Post autor: KIWI-1 »

Wiem że są też wersje bardziej terenowe jak Renualt Kangoo 4x4 oraz Peugeot Partner Ranch. W sumie prześwit nie powinnien być problemem gdyż zawsze można podnieść zawieszenie.
Jeżeli chodzi o typ CRV-ki albo Xtrail-a, to lepszym rozwiązaniem może być Land Rover Discovery ( o którym również myślę).- auto pakowne oraz funkcjonalne (można nawet zaorać nim małe poletko :D
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

KIWI-1 pisze:lepszym rozwiązaniem może być Land Rover Discovery
To chyba najlepszy wybór do lasu :D (napęd 4x4 z blokadą dyferencjałow, duży prześwit, pakowne auto, wcześniejsze modele na sztywnej ramie, mocny silnik - najlepiej diesel) Wszystko zależy od budżetu i tak na prawdę ile czasu spędzisz poza asfaltem (w lesie). Jeżdzę teraz Xtrail'em i jestem zadowolony, chociaż utknąłem kiedyś w śniegu na leśnej drodze ze względu na mały pzreświt (200mm), cztery koła się obracały ale niestety w powietrzu (samochód usiadł na śniegu). Ściągali mnie traktorem, mili ludzie. Kangoo czy Partner pewnie też sobie poradzą ale tzreba mieć świadomość z ograniczeń.
Drzewo jest mocą, która powoli wznosi się ku niebu- Antoine de Saint-Exupery - Dębowy Jar http://www.debowyjar.pl/
Awatar użytkownika
Śmietan
dyrektor generalny
dyrektor generalny
Posty: 22661
Rejestracja: czwartek 11 maja 2006, 09:17
Lokalizacja: Floryda

Post autor: Śmietan »

Bierz Discovery. Nie ma innej opcji. No chyba, że wychaczysz właśnie wersję Kangoo z 4x4, ale generalnie polecam Discovery.
grylu
początkujący
początkujący
Posty: 3
Rejestracja: czwartek 17 wrz 2009, 15:21
Lokalizacja: masz takie włosy

Post autor: grylu »

Kumpel od marca jeździ Berlingiem i nie narzeka, choć nie wszędzie wjedzie, dodać należy że po górach.Tylna klapa ma mistrza u mnie. Ale w zimie to nie wyobrażam sobie nie mieć 4x4. Kangoo 4x4 ma dosyć nieprzyjemne spalanie. BULe robią tylko w sezonie to sobie mogą pozwolić na takie autka. Jeśli jeździsz codziennie przez calutki rok to warto mieć pewniejsze auto choćby dlatego żeby uniknąć kilka razy w roku zakopania się, albo urwania czegoś.
"Palec wskazujący na księżyc nie jest księżycem"
Glaca
dyrektor regionalny
dyrektor regionalny
Posty: 6954
Rejestracja: czwartek 21 cze 2007, 13:18
Lokalizacja: wielkopolska

Post autor: Glaca »

KIWI-1 pisze: są też wersje bardziej terenowe jak Renualt Kangoo 4x4 oraz Peugeot Partner Ranch.
Znam ZUL- z zagazowanym Kangoo - bardzo mi sie podobał jako leśnikowi.
KIWI-1 pisze:prześwit nie powinnien być problemem gdyż zawsze można podnieść zawieszenie
To już nie takie proste - jak masz sztywną belkę z tyłu, to na niej będzie sie auto wieszało. No i takie drobiazgi, jak zakres pracy fabrycznych amortyzatorów, geometria układu kierowniczego, kąt pracy przegubów napędowych. I trzeba każdy model auta traktować indywidualnie.

Te wymienione na początku tematu auta to dostawczaki - nie siądą tak tragicznie jak zwykłe kombi załadowane pięcioma ludźmi ze sprzętem - to duży plus.

Ps. Moim zdaniem na zwykłe drogi leśne ( górskie pomijam) zamiast kupować Kangoo 4x4 lepiej do zwykłego założyć lepsze tzn. agresywniejsze opony. Ja cały rok swoim "służbowym" gratem jeżdżę na "zimówkach" - dużo lepsza trakcja w piasku i kałużach :roll:
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

Glaca pisze:na zwykłe drogi leśne ( górskie pomijam)
Glaca pisze:założyć lepsze tzn. agresywniejsze opony
W Puszczy Knyszyńskiej (Świsłockiej) są niewielkie pagórki - polodowcowe moreny czołowe :D , powinno się udać. Nie to co u mnie na południu
Drzewo jest mocą, która powoli wznosi się ku niebu- Antoine de Saint-Exupery - Dębowy Jar http://www.debowyjar.pl/
borowiak

Post autor: borowiak »

Lukasz_konrad pisze:KIWI-1 napisał/a:
lepszym rozwiązaniem może być Land Rover Discovery


To chyba najlepszy wybór do lasu :D (napęd 4x4 z blokadą dyferencjałow,
:nie: :nie: :nie:

dyskoteka nie ma blokady mostów
jest blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego - włączenie jej powoduje przekazanie takiego samego momentu obrotowego na przednią jak i tylnią oś. włączenie jej sygnalizuje pomarańczowa lampka na desce.


http://www.forumsamochodowe.pl/instrukc ... w=previous
Awatar użytkownika
maverick
dyrektor regionalny
dyrektor regionalny
Posty: 6752
Rejestracja: czwartek 24 sie 2006, 22:09

Post autor: maverick »

Glaca pisze:Ja cały rok swoim "służbowym" gratem jeżdżę na "zimówkach" - dużo lepsza trakcja w piasku i kałużach
Potwierdzam. Dziś w swoim zacząłem żałować, że w błocie nie miałem zimowych.Lepiej dają rade w terenie.
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

borowiak pisze:
Lukasz_konrad pisze:KIWI-1 napisał/a:
lepszym rozwiązaniem może być Land Rover Discovery


To chyba najlepszy wybór do lasu :D (napęd 4x4 z blokadą dyferencjałow,
:nie: :nie: :nie:

dyskoteka nie ma blokady mostów
jest blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego


http://www.forumsamochodowe.pl/instrukc ... w=previous
Gwoli wyjaśnienia: most w samochodzie terenowym to rodzaj konstrukcji zawieszenia kół jezdnych, a dyferencjał to właśnie mechanizm różnicowy. Funkcja blokady dyferencjału właściwie jest podstawową w jeździe po terenie. Discovery dokładnie ma taką funkcję. Niedawno ogłoszono wejscie wersji 4 Discovery, polecam link http://www.roadlook.pl/premiery/land-ro ... jorku.html
borowiak

Post autor: borowiak »

Lukasz_konrad pisze:Gwoli wyjaśnienia: most w samochodzie terenowym to rodzaj konstrukcji zawieszenia kół jezdnych
Posiadam takowe w swoim aucie.....
Lukasz_konrad pisze:dyferencjał to właśnie mechanizm różnicowy
Proszę rozróżnić dyferencjał w przednim i tylnym moście od dyferencjału w skrzyni rozdzielczej..... Ten drugi rodzaj dyferencjału posiada LR Discovery, Pajero, G-klasse 463, Toyoty LC.
W podanym linku jest wyraźnie napisane:
Zoptymalizowany został także elektroniczny napęd na cztery koła, który Land Rover nazywa Terrain Response.
Mowa o rozwiązaniach podobnych do zastosowanych w Mercedesi ML, tu nie ma sztywnej mechanicznej blokady, tylko elektroniczna wersja działająca w ten sposób, że przyhamowuje koło poruszające się z większą prędkością. Jest to układ podobny do układów antypoślizgowych stosowanych w autach osobowych. Nie jest to w stanie zastąpić "sztywnej" mechanicznej blokady rodem z Mercedesa, Toyoty czy też Nissana. Mowa oczywiście o prawdziwie terenowych modelach.....
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

Ponownie wyjaśnienie, ale jestem cierpliwy :D Mówiąc o dyferencjale miałem na myśli centralny. Trzeba mieć świadomość że Discovery ewoluował od wersji nr 1 do teraz czyli 4. Zmieniało się bardzo dużo w systemie napędzania. Jeszcze do niedawna miał on konstrukcję ramową ostatnio zmienili na samonośną. Więc jedna wersja może mieć blokadę dyferencjału centralnego reczną a już następca blokuje mechanizm elektronicznie. Wiadomo że zakup nowego auta Discovery wiąże się z wydatkiem grubo ponad 200 000 PLN, więc naturalnym jest że mówimy o wersji straszej używanej.Ale nie chodzi o dokładne szczegóły tech. , chodzi o to żeby poradzić Kiwi 1 na co może liczyć decydując się na konkretny samochód. I jeszcze jedna uwaga, czasami dobre opony zimowe lub AT (najlepiej MT) dają lepszy efekt niż wyrafinowany system elektroniczny.
borowiak

Post autor: borowiak »

Lukasz_konrad pisze:Ponownie wyjaśnienie, ale jestem cierpliwy
Ja również jestem cierpliwy..... Trzeba było napisać rzeczowo o blokadzie dyferencjału międzyosiowego a nie używać liczby mnogiej, co sugeruje dyferencjały w mostach........ :wink:
Ot i tyle :D
Awatar użytkownika
Śmietan
dyrektor generalny
dyrektor generalny
Posty: 22661
Rejestracja: czwartek 11 maja 2006, 09:17
Lokalizacja: Floryda

Post autor: Śmietan »

Powiem Wam tak. Domator by wszystko Wam powiedział i byłoby pięknie. Ale go nie ma. :(
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

Może faktycznie wyraziłem się nieprecyzyjnie z liczbą mnogą, ale nie sądziłem że taki szczegół jest istotny :)
Awatar użytkownika
Łolcik
leśniczy
leśniczy
Posty: 594
Rejestracja: poniedziałek 15 maja 2006, 22:54
Lokalizacja: z lasu

Post autor: Łolcik »

Ja cały rok swoim "służbowym" gratem jeżdżę na "zimówkach" - dużo lepsza trakcja w piasku i kałużach
Tak, ale przy +32C na czarnym robisz piruety jak Brian Boitano :lol:
Glaca
dyrektor regionalny
dyrektor regionalny
Posty: 6954
Rejestracja: czwartek 21 cze 2007, 13:18
Lokalizacja: wielkopolska

Post autor: Glaca »

W porównaniu do MT-ków jazda na zimówkach cały rok to pikuś :lol:
Awatar użytkownika
Lukasz_konrad
początkujący
początkujący
Posty: 168
Rejestracja: wtorek 29 wrz 2009, 11:00
Lokalizacja: Uście Gorlickie
Kontakt:

Post autor: Lukasz_konrad »

Łolcik pisze:Tak, ale przy +32C na czarnym robisz piruety jak Brian Boitano
Dużo racji. Jeśli jeździ się więcej po asfalcie niż w lesie (poza asfaltem) to zalecene jest zmienić sezonowo opony. Tutaj też jak do wszystkiego potzrebny jest rozsądek :)
Drzewo jest mocą, która powoli wznosi się ku niebu- Antoine de Saint-Exupery - Dębowy Jar http://www.debowyjar.pl/
ODPOWIEDZ