Odlesienie gruntu Potrzebuje informacji

Kto nie chciałby być właścicielem lasu, ale to nie jest takie proste...

Moderator: Moderatorzy

HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Odlesienie gruntu Potrzebuje informacji

Post autor: HUBERTSCHULZ »

Witam jestem tu zupelnie nowy, potrzebuje pomocy. Jestem właścicielem działki i tu zaczynają się schody. Działka w ksiedze wieczystej figuruje jako działka rolna, ale na mapie geodezyjnej w urzedzie miasta ma oznaczenie las. Sprawa wyszła na jaw dowiedziałem sie, że działka ma zmienione przeznaczenie po wezwaniu na policje gdy ktos uczynny wyciał mi pokazną liczbe drzew. Przez 20 lat chcieli mi na tej działce budowac szpital dopiero w 2003 r. Tamte plany wzieły w leb i w studium uwarunkowan działka przeznaczona jest pod budownictwo jednorodzinne. A tu sie okazalo ze w 2004r. przekfalifikowano dzialke z roli na lesna nie informujac mnie o tym. Dowiedzialem sie dopiero 2 lata temu ze działka jest lesna i ma oznaczenie LS. Rosnie tam samosieja połowa drzew stoi sucha z czego połowa działki, pół hektara została ogołocona. Robione były badania gleby gleba pochodzenia organiczneo klasa 6 wyłaczona spod produkcji rolnej. Strałem sie o warunki zabudowy nie dali ale pisza ze działka nie wymaga odrolnienia i odlesienia. Sam juz nie wiem co mam z tym zrobic. Boje sie ze przy sporzadzaniu nowego planu zagospodarowania działka zostanie ujeta jako tereny lesne rekreacyjne i bede miał po własności. Doradzcie co robic czy jest jakis sens o staranie sie aby to odlesic i jak to zrobic. Las z tego zaden. hektar ziemi obsiany samosieja na pol sucha tylko pare drzew z tego wszystkiego jako tako wyglada. Z góry dziekuje za wszelkie odpowiedzi.
Awatar użytkownika
Sten
prezydent
prezydent
Posty: 169927
Rejestracja: czwartek 13 gru 2007, 18:40
Lokalizacja: Łuh

Post autor: Sten »

Poczytaj to i owo: http://www.forum.lasypolskie.pl/viewtop ... 48&start=0 i odnośniki w tamtym linku przy postach
"Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było."
Beer-o-pedia - Encyklopedia piwa
HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: HUBERTSCHULZ »

dziekuje zaraz zajrze
HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: HUBERTSCHULZ »

no i troche poczytalem tylko ze ja nie chce na tej dzialce na razie nic budowac. Chciałbym tam spowrotem normalnie leganie moc posadzic warzywa. Wczesniej rodzice sadzili truskawki, a ja w naszych ciezkich czasach chcialbym poprostu warzywka chodowac. Teraz nie wiem czy procedura jest taka sama, ze mam wziasc ten wypis i wyrys z gruntów i co dalej z tym robic? Moze bedzie ktos tak dobry i napisze mi krok po kroku jak mam postapic bo u mnie w Prezydium Miasta nikt nie chce i pomoc i odsyłaja mnie od pokoju do pokoju
Awatar użytkownika
Sten
prezydent
prezydent
Posty: 169927
Rejestracja: czwartek 13 gru 2007, 18:40
Lokalizacja: Łuh

Post autor: Sten »

Może trochę długo bedzie, ale w Muratorze było to opisane:

Murator 2009-02-13
Budowa na działce rolnej i leśnej
Zainteresowanie gruntami rolnymi i leśnymi wciąż rośnie. Po pierwsze, ze względu
na ich cenę, nawet dziesięciokrotnie niższą od ceny gruntu budowlanego,
po drugie - obciążenia podatkowe.
Tekst Gerard Woźniak
Nabywanie gruntów rolnych i leśnych oraz inwestowanie na nich jest ograniczone przez specyficzny reżim prawny. Mogą być swobodnie użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem na działalność rolniczą bądź leśną, jednak gdy chcemy na nich wybudować dom, pojawiają się "schody" administracyjnych problemów. Konieczna jest dwuetapowa procedura odrolnienia lub odlesienia gruntów:
- po pierwsze - trzeba zmienić przeznaczenie gruntów leśnych i rolnych na nieleśne i nierolnicze w trybie zmiany przestrzennego planu zagospodarowania w gminie (gdy taki istnieje) bądź w trybie ustalania warunków zabudowy lub decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego (gdy planu nie ma);
- po drugie - należy wyłączyć ten grunt spod produkcji rolnej i leśnej.
Od początku tego roku w niektórych miejscach procedura ta nie jest wymagana (patrz ramka poniżej).
Zmiana przeznaczenia
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne można przeznaczać przede wszystkim grunty oznaczone w ewidencji jako nieużytki, a w razie ich braku - inne grunty o najniższej przydatności produkcyjnej. Gdy gmina ma plan. Na zmianę przeznaczenia w planie miejscowym gruntów rolnych o wyższej wartości i wszystkich gruntów leśnych musi wydać zgodę (występuje o nią wójt, burmistrz lub prezydent miasta):
- minister do spraw rolnictwa - dla użytków rolnych klas I-III, jeżeli ich zwarty obszar projektowany do takiego przeznaczenia przekracza 0,5 ha;
- minister do spraw środowiska - dla gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa;
- marszałek województwa (po uprzednim uzyskaniu opinii izby rolniczej) - dla pozostałych gruntów leśnych. Przed 1 stycznia 2009 r. zgody marszałka wymagało też odrolnienie użytków rolnych klasy od IV do
VI o obszarze większym
niż 1 ha.
O zmianie przeznaczenia gruntów niższych klas lub o mniejszym obszarze gmina decyduje samodzielnie.
Gdy planu nie ma. Na terenach nieobjętych planem miejscowym można zmienić przeznaczenie gruntów rolnych gorszej klasy (niewymienionych wyżej) w drodze ustalenia warunków zabudowy. Jeśli bowiem zgoda na zmianę przeznaczenia nie jest wymagana i żaden inny przepis nie zakazuje zabudowy i zagospodarowania takich gruntów na cele nierolnicze (i nieleśne), wydanie odmownej decyzji jest niedopuszczalne (patrz artykuł Dariusza Kijowskiego "Zabudowa nieruchomości na terenach nie objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego", CASUS 2005.3.11). Aby uzyskać decyzję o ustaleniu warunków zabudowy, co najmniej jedna sąsiadująca z naszą nieruchomością działka musi być zabudowana (tak zwane dobre sąsiedztwo), nieruchomość musi mieć też dostęp do drogi publicznej.
Grunty, położone w granicach miast odrolnione z mocy prawa
W ustawie o ochronie gruntów rolnych od 1 stycznia 2009 r. mamy nowy art. 5b, który stwierdza, że przepisów ustawy nie stosuje się dc gruntów rolnych stanowiących użytki rolne położonych w granicach administracyjnych miast. Postępowania w sprawach wydania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów położonych w miastach na nierolnicze
i nieleleśne oraz wydania decyzji zezwalających na wyłączenie z produkcji takich użytków rolnych - wszczęte i niezakończone przed 1 stycznia 2009 r. - ulegają umorzeniu z mocy prawa. Również niewymaganie w tym dniu należności oraz opłaty roczne związane z uzyskaniem przed wejściem w życie nowych przepisów prawa do wyłączenia z produkcji użytków
rolnych położonych w granicach administracyjnych miast ulegają umorzeniu z mocy prawa. Oznacza to, że właściciele gruntów rolnych w mieście nie muszą ubiegać się o zmianę ich przeznaczenia i wyłączenie z produkcji rolnej. Mogą je w dalszym ciągu wykorzystywać na cele rolne i płacić podatek rolny. A jeśli zaniechają produkcji rolnej, będą płacić wyższy podatek od nieruchomości.
Podatki rolny i leśny są dużo niższe niż podatek od nieruchomości naliczany od gruntów nierolnych i nieleśnych. OD NIERUCHOMOŚCI. Górna stawka tego podatku ustalona w trybie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych to 0,37 zł rocznie za 1 m2 gruntu oraz 0,62 zł rocznie za 1 m budynku. Gdy płatnikiem jest przedsiębiorca, stawka wynosi 0,74 zł za 1 m1 gruntu oraz 19,81 zł za 1 m; budynku. ROLNY. Zgodnie z ustawą
o podatku rolnym stawka tego podatku jest uzależniona od średniej ceny skupu żyta w pierwszych trzech kwartałach poprzedniego roku. Cena ta, według komunikatu prezesa GUS z 17 października 2008 r., wyniosła 55,8 zł. Podatek rolny od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych to równowartość pieniężna 2,5 q żyta, czyli w 2009 r. 139,5 zł, a od pozostałych gruntów rolnych - równowartość pieniężna 5 q żyta, co daje kwotę 279 zł. W ustawie przewidziano dodatkowo wiele zwolnień z płacenia tej daniny publicznej; na przykład zwalnia się z niej użytki rolne klasy V, VI i Vlz oraz grunty zadrzewione i zakrzewione ustanowione na użytkach rolnych. Przykładowo osoba mająca
2 ha ziemi rolnej zapłaci rocznie 279 zł podatku. Jeśli natomiast postanowi odrolnie tę ziemię i przeznaczyć ją na działalność gospodarczą, zapłaci nawet 14 800 zł (to najwyższa stawka, jaką może ustalić rada gminy). Gdyby ziemię przeznaczyła na inny cel (nie na działalność gospodarczą), to podatek maksymalnie mógłby wynieść 7400 zł.
LEŚNY. Podatkowi temu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów
i budynków jako lasy (z wyjątkiem zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż leśna). Podatek od 1 ha lasu wynosi równowartość pieniężną 0,22 m drewna obliczana
według średniej ceny sprzedaży drewna za pierwsze trzy kwartały roku poprzedniego ogłaszanej przez GUS. W 2009 r. będzie to 33,56 zł (152,53 zł x 0,22). Dla lasów ochronnych oraz wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych stawka podatku jest obniżana o 50%. Ponadto rada gminy może obniżyć podstawę obliczania podatku leśnego na obszarze gminy. Zwalnia się z niego między innymi lasy z drzewostanem w wieku do 40 lat
Ile kosztuje wyłączenie?
NALEŻNOŚĆ ZA GRUNTY ROLNE Za wyłączenie z produkcji rolnej I ha gruntów rolnych wymienionych w art 2 ust / pkt I, 3 i 5 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych zapłacimy - w zależności od klasy ziemi - równowartość od 150 do 7501 ziarna żyta. Cenę jednej tony ustala się w wysokości stosowanej do wymierzania podatku rolnego. W 2009 r. należność za wyłączenie I ha gruntu rolnego wynosi od 83 700 zł (558 x 150) dla VI klasy pochodzenia organicznego do 428 500 zł (558 x 750) dla klasy I. NALEŻNOŚĆ ZA GRUNTY LEŚNE. Za wyłączenie z produkcji I ha gruntu leśnego bez drzewostanu zapłacimy - w zależności od typu siedliskowego lasu - równowartość od 250 do 2000 m1. Cenę I m1 drewna stosowaną do obliczenia należności ogłasza GUS; na 2009 r. jest to 152,53 zł. Należność za 1 ha może więc wynieść od 38 132,5 zł (152,53 x 250) dla boru suchego i bagiennego do 305 060 zł (152,53 x 2000) dla lasu świeżego, wilgotnego, łęgowego lub górskiego.
UWAGA! Należność pomniejsza się o wartość gruntu ustaloną według cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości w obrocie gruntami w dniu faktycznego wyłączenia tego gruntu z produkcji. Jeżeli wartość gruntu jest równa lub przewyższa należność, nie trzeba jej płacić. Nie zwalnia to jednak z opłat rocznych.
W dwóch sytuacjach można nie płacić za wyłączenie
Obowiązek uiszczenia należności i opłat rocznych, a w odniesieniu do gruntów leśnych również jednorazowego odszkodowania, za wyłączenie z produkcji rolniczej lub leśnej, nie dotyczy gruntów, które zostały przeznaczone na cele budownictwa mieszkaniowego:
- do 0,05 ha (500 m) w przypadku budynku jednorodzinnego;
- do 0,02 ha (200 nr') na każdy lokal mieszkalny w przypadku budynku wielorodzinnego.
Ustawodawca przewidział również możliwość zwolnienia
od obowiązku wniesienia należności, opłaty rocznej i odszkodowania w przypadku inwestycji o charakterze użyteczności publicznej z zakresu oświaty i wychowania, kultury, kultu religijnego oraz ochrony zdrowia i opieki społecznej, jeżeli inwestycja ta służy zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności, oraz dotyczącej powiększenia lub założenia cmentarza, jeśli obszar gruntu podlegający wyłączeniu nie przekracza 1 ha i nie ma możliwości zrealizowania inwestycji na gruncie nieobjętym ochroną.
Na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego całość lub część należności i opłat rocznych oraz jednorazowe odszkodowanie umorzyć mogą:
- marszałek województwa
- w odniesieniu do gruntów rolnych;
- dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - w odniesieniu do gruntów leśnych;
- dyrektor parku narodowego
- w odniesieniu do obszarów wchodzących w skład takich parków.
Istniejące lub rojektowane uzbrojenie działki musi być wystarczające do rozpoczęcia budowy domu. Jeżeli tak nie jest, decyzji nie otrzymamy, a jedynym rozwiązaniem będzie uchwalenie przez gminę planu zagospodarowania.
Wyłączenie z produkcji
Gdy przeznaczenie gruntów zostało zmienione (w jednej z dwu form planistycznych - planie miejscowym lub warunkach zabudowy), konieczne jest jeszcze wyłączenie ich z produkcji leśnej lub rolnej. Wymóg uzyskania decyzji zezwalającej na takie wyłączenie dotyczy: - użytków rolnych wytworzonych z gleb pochodzenia mineralnego i organicznego zaliczonych do klas 1, II, III, IIla, IIIb), pozostałych gruntów rolnych (wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2-10 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych) oraz gruntów leśnych. W decyzji określa się obowiązki związane z wyłączeniem gruntów z produkcji rolnej i leśnej;
- użytków rolnych klas IV, IVa, lVb, V i VI wytworzonych z gleb pochodzenia organicznego. Wniosek o wyłączenie tych gruntów jest wiążący, a decyzja ma charakter deklaratoryjny. Oznacza to w praktyce, iż urząd jest związany naszym wnioskiem i musi wydać decyzję, która ma charakter potwierdzenia, a nie ustanowienia prawa.
Decyzję wydają w zależności od charakteru gruntu:
- starosta - dla gruntów rolnych;
- dyrektor parku narodowego - dla gruntów położonych w parku narodowym;
- dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych - dla gruntów leśnych.
Wyłączenie gruntów z produkcji rolnej i leśnej musi być dokonane przed uzyskaniem pozwolenia na budowę. Potwierdza to Naczelny Sąd Administracyjny.
W wyroku z 25 czerwca 2002 r. (sygn. akt I SA/ Łd 1743/00) uznał, iż "pojęcie >grunt pod budowę
budynku mieszkalnego
można odnieść jedynie do gruntu rolnego wyłączonego z produkcji w celu wybudowania budynku mieszkalnego". Natomiast w wyroku z 14 października 1998 r. (sygn. akt IV S.A. 1627/96) uznał, że "stwierdzenie nieważności decyzji stanowiącej pozwolenie na budowę stacji paliw nastąpiło z tej przyczyny, że grunty nie zostały wyłączone z charakteru rolnego z przeznaczeniem budowlanym, a więc tym samym decyzja w sposób oczywisty naruszała przepisy ustawy o ochronie gruntów rolnych". W decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej i leśnej organ ustala odpowiednie opłaty: należność i opłaty roczne, a w odniesieniu do gruntów leśnych - także jednorazowe odszkodowanie w razie dokonania przedwczesnego wyrębu drzewostanu. Ich wysokość i zasady naliczania zostały uregulowane w art. 12-12a ustawy
o ochronie gruntów rolnych
i leśnych (patrz ramka
z przykładowymi stawkami tych opłat). Obowiązek
uiszczenia opłat powstaje w dniu faktycznego wyłączenia gruntów z produkcji, czyli wydania decyzji. Jeśli właściciel gruntu w okresie dwóch lat zrezygnuje w całości lub w części z uzyskanego prawa do wyłączenia go z produkcji rolniczej lub leśnej, otrzyma zwrot należności, jaką uiścił, odpowiednio do powierzchni gruntów niewyłączonych z produkcji. Zwrot należności następuje w ciągu trzech miesięcy od dnia zgłoszenia rezygnacji. W razie zbycia gruntów wyłączonych z produkcji obowiązek uiszczania opłat rocznych przechodzi na nabywcę. Zbywający jest obowiązany uprzedzić o tym nabywcę.
Uwaga! Jeśli kupujemy grunt rolny, musimy pamiętać, że Agencja Nieruchomości Rolnych ma prawo jego pierwokupu, z którego może skorzystać w ciągu miesiąca od podpisania przez nas i sprzedającego warunkowej umowy kupna-sprzedaży.
Zabudowa siedliskowa
Mogą ją bez większych ograniczeń rozpocząć rolnicy, jest ona bowiem bezpośrednio związana z prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Rolnikiem według przepisów obowiązującego prawa jest osoba, która dysponuje gruntem o powierzchni co najmniej 1 ha w formie własności, wieczystego użytkowania czy dzierżawy i ma odpowiednie kwalifikacje. Zgodnie z art. 6 ust. 3 pkt. 1 o kształtowaniu ustroju rolnego osoba fizyczna ma odpowiednie kwalifikacje, jeżeli:
- uzyskała wykształcenie rolnicze co najmniej zasadnicze albo wykształcenie średnie lub wyższe (wykładnia gramatyczna tego przepisu jest niejasna. Niektórzy uznają, iż każdy stopień wykształcenia musi mieć profil rolniczy, inni natomiast uważają, że obowiązek profilu rolniczego dotyczy jedynie szkoły zasadniczej, a wymóg przepisu art. 6 spełniony jest po ukończeniu jakiejkolwiek szkoły średniej lub wyższej) lub
- osobiście prowadziła gospodarstwo rolne albo pracowała w gospodarstwie rolnym przez co najmniej pięć lat.
Jeśli nie spełniamy ustawowych warunków bycia rolnikiem, musimy odrolnić naszą działkę, żeby wybudować na niej dom (w dwuetapowym postępowaniu opisanym powyżej). W skład zabudowy siedliskowej może wchodzić budynek mieszkalny oraz budynki gospodarcze (stodoła, obora itp.). Muszą być usytuowane zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego bądź zgodnie z warunkami zabudowy uzyskanymi przez właściciela gruntu (rolnika). Jeżeli w gminie obowiązuje plan miejscowy, jest w nim z pewnością ustalona minimalna powierzchnia działki wymagana w danej gminie do budowy domu (w zabudowie siedliskowej). Jeśli działka jest mniejsza, to nie uzyskamy pozwolenia na budowę. Jeśli jest większa lub równa, możemy bez przeszkód składać wniosek o pozwolenie na budowę w systemie zabudowy siedliskowej.
Gdy jednak nie ma planu w gminie, musimy uzyskać warunki zabudowy dla siedliska. Otrzymamy je pod warunkiem spełnienia wymogów dotyczących uzbrojenia terenu, dostępu do drogi publicznej i zabudowy na sąsiednich działkach. Jeżeli jednak wielkość gospodarstwa rolnego związanego z budową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa w danej gminie (określa ją rada gminy w uchwale), nie trzeba spełniać wymogu dobrego sąsiedztwa.
Podstawa prawna:
- ustawa z 3 lutego 1995 r.
O ochronie gruntów rolnych i leśnych (j.t. DzU z 2004 r. nr 121, poz. 1266 z późn. zm.)
- rozporządzenie ministra środowiska z 20 czerwca
2002 r. w sprawie jednorazowego odszkodowania za przedwczesny wyrąb lasu (DzU nr 99, poz. 905)
- ustawa z 11 kwietnia
2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (DzU nr 64, poz. 592)
- ustawa z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. DzU z 2006 r. nr 136, poz. 969; zmiana DzU z 2008 r., nr 116, poz. 730)
- ustawa z 30 października 2002 r. o podatku leśnym (DzU nr 200, poz. 1682; zmiana DzU z 2008 r.r nr 116, poz. 730)
- ustawa z 12 stycznia 1991 r. o podatkach
i opłatach lokalnych (j.t. DzU z 2006 r. nr 121, poz. 844; zmiana DzU
z 2008 r. nr 116, poz. 730)
Autor jest radcą prawnym w kancelarii Gardocki i Partnerzy. Adwokaci i Radcowie Prawni
OPŁATY ROCZNE. Z tytułu użytkowania na cele nierolnicze lub nieleśne gruntów wyłączonych z produkcji trzeba uiszczać 10% aktualizowanej co rok należności przez dziesięć lat w razie trwałego wyłączenia lub przez okres tego wyłączenia, jeśli jest nietrwale, nie dłużej jednak niż przez 20 lat. UWAGA! Należność i opłaty roczne za wyłączenie z pro* dukcji gruntów leśnych w lasach ochronnych są o 50% wyższe od opisanych wyżej. JEDNORAZOWE ODSZKODOWANIE za przedwczesny wyrąb drzewostanu jest równe różnicy między spodziewaną wartością drzewostanu w wieku rębności, określonym w planie urządzania lasu, a wartością w chwili jego wyrębu. W młodych drzewostanach, w których nie można pozyskać sortymentów drzewnych, odszkodowanie to stanowi wartość kosztów poniesionych na założenie i pielęgnację drzewostanów. Wysokość odszkodowania zależy od wieku i gatunków drzew, powierzchni i stopnia zadrzewienia oraz ceny 1 m drewna ogłoszonej przez GUS. Na przykład odszkodowanie za wyrąb 1 ha 20-letniego lasu sosnowego może wynieść 9610 zł.
"Jak tam było, tak tam było, zawsze jakoś było. Jeszcze nigdy tak nie było, żeby jakoś nie było."
Beer-o-pedia - Encyklopedia piwa
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Zmiana użytkowania lasu na cele rolne jest możliwa w uzasadnionych potrzebach właściciela lasu na podstawie decyzji starosty (ustawa o lasach - paragrafu sobie poszukaj też tu o tym było nie raz...). Wniosek, starosta, go!
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: HUBERTSCHULZ »

dziekuje napewno sobie poszukam takiego paragrafu nastraszył mnie dzisiaj leśniczy ze z tym bedzie ciezko i ze sa takie przypadki u nas w miescie ze takie rolne dzialki z ktorych zrobiono las zostaja terenamy zielonymi rekreacyjnymi i sie wystrachalem. A ja poprostu chce na nowo sadzic na tej dzialce a ztymi sosenkami to narazie nie mozliwe
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

A ja też nie powiedziałem, że będzie łatwo, ale furtka jest...
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: HUBERTSCHULZ »

rozumiem ale mam nadzieje ze jakos to pokonam szczegolnie ze nikt nie informowal mnie o tym ze zmieniaja takie przeznaczenie. Tak działka była by gospodarowana ale wczenisje mieli w planach zaznaczona ja jako dzialke pod budowe szpitala. Stad te sosny mialy okazje wyrosnac.
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

HUBERTSCHULZ pisze:nikt nie informowal mnie o tym ze zmieniaja takie przeznaczenie
Nikt nie miał takiego obowiązku. Klasyfikację gruntów robi się na podstawie stanu faktycznego a nie czyjegoś widzi mi się (bynajmniej tak być powinno... :] )
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: HUBERTSCHULZ »

a znalazlem dzis artykuł w którym radca prawny trwierdzi ze o kazdej zmianie na własnosci przywatnej której chce sie dokonac trzeba informowac wlasciciela. Bo istnieje prawo do odwołania. Wtedy jak zmienili przeznaczenie działki to las mogł zostac jeszcze wyciety do 5 lat mozna wycinac tak. A tak klops przypieczetowali sobie zmiane i gra muzyka. Pan prezydent twierdzi jak to były ogłoszenia na słupach. A kto czyta takie rzeczy nie wspomne ze trzeba mieszkac w miejscu ktorego ogłoszenie dotyczy.
A miałbym jeszcze jedno takie małe pytanie kiedys starałem sie o warunki zabudowy tej działki i napisano mi wnich ze teren nie wymaga zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i lesńych na cele nierolnicze tego juz nie rozumiem wogole. poco ta zmianka jak nic nie wnosi o sprawy ???
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Być może zwyczajówka (efekt stosowania jednego szablonu). A co do...
HUBERTSCHULZ pisze:ogłoszenia na słupach
takie rzeczy ogłasza się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. U jednych wisi na tablicy ogłoszeń w UG, u innych wołają z ambony, widać u was taki zwyczaj, że wieszają na słupach. Nie ma obowiązku, żeby właściciel był poinformowany osobiście. Samo wywieszenie takiego komunikatu wystarcza (oczywiście w świetle prawa - nie przesądzając czy wystarcza stronie - pewnie nie). U nas był taki jeden co zwykł był mawiać: "Kijem tego co nie pilnuje swego"... i niestety jego powiedzenie ma okazję się sprawdzać nader często...
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
HUBERTSCHULZ
początkujący
początkujący
Posty: 7
Rejestracja: środa 04 mar 2009, 18:39
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: HUBERTSCHULZ »

Dzisiaj sie dowiedziałem ze tylko u mnie w gminie takie bzdurne przepisy. Jak bym mieszkał w Wejherowie ide mowie ze nie chce lasu tylko role skladam papierek i odkrecaja cala operacje. A tak musze sie użerac, zobaczymy co bedzie :) .
C do tego kija moze racja ale juz pisalem ze przez dlugi czas dostawalem odpowiedzi ze dzialke zarezerwowali pod szpital wiec jak pilnowac tu swego pozniej mi to zmienili i zaraz las sie zrobil. Racja jest nie dopilnowalem. :cry:
pavko
początkujący
początkujący
Posty: 1
Rejestracja: piątek 20 mar 2009, 16:48

Post autor: pavko »

Witam

Mam takie pytanko. Dostałem działkę w spadku, na mapkach widnieje jako las a w rzeczywistości to do lasu to jej dużo brakuje są tam 3 duze sosny jedna brzoza a reszta to maliny i jakieś małe drzewka. Czy jest mozliwość przekwalifikowania takiej działki na budowlaną. DZięki za pomoc
Awatar użytkownika
j24
Admin
Admin
Posty: 22730
Rejestracja: wtorek 25 lis 2008, 20:16
Lokalizacja: Wlk. Ks. Maz.

Post autor: j24 »

Stan drzewostanu na gruncie nie ma znaczenia - jeśli w ewidencji (i na mapach) jest Ls to w myśl prawa jest to las.
Zmiana działki na budowlaną może się dokonać jedynie w MPZP (miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego).
Na naszym Forum w dziale Lasy Prywatne często są o tym dyskusje.
Nie troszczcie się więc zbytnio o jutro, bo jutrzejszy dzień sam o siebie troszczyć się będzie. Dosyć ma dzień swojej biedy. (Mt 6,34)
ewi110
początkujący
początkujący
Posty: 1
Rejestracja: czwartek 16 kwie 2009, 09:27
Lokalizacja: c-nów

co mam robić???

Post autor: ewi110 »

Witam!

Czytałam już kilkakrotnie informacje zamieszczane na forum na temat budowy domu na dzoałce leśnej, jednak prawę mówiąc nie wiem jak co zrobić?
Otóż sprawa wygląda tak: jestem rolnikiem, posiadam około 7 ha ziemi, poza tym kupiłam piękną działkę w Otrębusach( powierzchnia 2101 m2) piękne zielone tereny i piękne osiedle domków jednorodzinnych ( nawet powiedziałabym willi).
W dokumentach widnieje to jako teren Ls, poza tym działka położona jest w granicach Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu.
Dodam, iż działka jest jedną z wielu takich działek znajdujących się obo siebie, wraz z podziałem podziałek zostały nadane nazwy ulic a na przeciwko drogi (polnej) widzę właśnie całe osiedle).
Dla tego terenu nie ma aktualnego planu zagospodarowania.
Nie znam sąsiadów dlatego ciężko jest mi się dowiedzieć, jak to zrobili, że postawili na działkach takie piękne domy.
Czy można na takiej działce ustanowić zabudowę zagrodową.
Kto będzie najbardziej kompetentą osobą, aby poprowadzić całą sprawę?

Proszę o pomoc!

Pozdrawiam

Ewa
Awatar użytkownika
Kegg
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1567
Rejestracja: czwartek 16 lut 2006, 14:34

Post autor: Kegg »

Skoro poczytałaś forum to wiesz, że po pierwsze powinnaś dowiedzieć się w gminie co z tą działką. To, iż nie ma planu miejscowego nie powoduje automatycznie, że nie ma szansy na zabudowę.
Najlepiej, moim zdaniem, żebyś wystąpiła do gminy o ustalenie warunków zabudowy - wówczas dowiesz się czy jest możliwość postawienia tam zabudowy. Sąsiedztwo wskazywać może, że tak, ale jest też możliwość, że ta zabudowa powstała gdy plan jeszcze obowiązywał i zezwalał na zabudowę.
Co do kompetencji ....... szkoda kasy na "fachowców". Sama możesz to poprowadzić - tu są przepisy prawa i nie trzeba wielkich zabiegów żeby ustalić stan faktyczny. Jeśli byś miała wątpliwości to zadawaj konkretne pytania i problemy - pomożemy w miarę możliwości
Jak powiedział pewien kat: "Każdy ma prawo być trochę porąbany"
Awatar użytkownika
j24
Admin
Admin
Posty: 22730
Rejestracja: wtorek 25 lis 2008, 20:16
Lokalizacja: Wlk. Ks. Maz.

Post autor: j24 »

ewi110 napisał/a:
Czy można na takiej działce ustanowić zabudowę zagrodową.
Zabudowę zagrodową możesz realizowac na gruncie rolnym - musiałabyś najpierw dokonac zamiany lasu na rolę (zgodę na powyższe wyraża starosta na wniosek właściciela).
Msisz ten wniosek dobrze uzasadnic.

Kegg napisał/a:
To, iż nie ma planu miejscowego nie powoduje automatycznie, że nie ma szansy na zabudowę.
Ale w 99,99% przypadków o tym przesądza. Działki leśne do zabudowy muszą byc przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Nie troszczcie się więc zbytnio o jutro, bo jutrzejszy dzień sam o siebie troszczyć się będzie. Dosyć ma dzień swojej biedy. (Mt 6,34)
Awatar użytkownika
Jaźwiec
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 5001
Rejestracja: czwartek 29 cze 2006, 09:32

Post autor: Jaźwiec »

Koledzy powiedzieli właściwie wszystko. Pozosaje życzyć powodzenia. I naprawdę nie patrz na sąsiadów... kto wie gdzie mają wujka albo brata...
Uśmiechnij się! Jutro możesz nie mieć zębów...
Awatar użytkownika
Kegg
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1567
Rejestracja: czwartek 16 lut 2006, 14:34

Post autor: Kegg »

j24 pisze:ewi110 napisał/a:
Kegg napisał/a:
To, iż nie ma planu miejscowego nie powoduje automatycznie, że nie ma szansy na zabudowę.
Ale w 99,99% przypadków o tym przesądza. Działki leśne do zabudowy muszą byc przeznaczone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Skoro już tak zaczynamy rozdrabniać temat ........zresztą opisany już kilka razy na forum - to należy dodać, że jeżeli grunt był przeznaczony na cele mieszkaniowe w planie zagospodarowania przestrzennego, który wygasł 31 grudnia 2003 r. - to obecnie jest też możliwość pozytywnego uzgodnienia decyzji o warunkach zabudowy przez rdLP, na podstawie art. 61 ust. 1 pkt 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Art. 61. 1. Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:
4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc na podstawie art. 67 ustawy, o której mowa w art. 88 ust. 1;
Warunkiem jednak podstawowym jest, że gmina w ogóle przygotuje projekt decyzji o warunkach zabudowy
ODPOWIEDZ