Witam serdecznie,
Chciałbym wyjaśnić kilka rzeczy związanych z Portalem Korporacyjnym. Prowadzę ten projekt i chętnie udzielę wszelkich odpowiedzi na Wasze wątpliwości, kontakt do mnie:
Daniel Mróz
tel.: +48 662 17 17 51
e-mail:
d.mroz@lasy.gov.pl
W mojej wypowiedzi znajdziecie odpowiedź na:
1. Które jednostki są w Portalu Korporacyjnym (PK)
2. Jakie będą adresy serwisów www w LP
3. Dlaczego nie działają adresy wyszukiwane w googlach
4. Dlaczego tylko niektóre RDLP są w PK
5. Co z pozostałymi stronami www w LP
6. Jak było prowadzone wdrożenie w danej RDLP
7. Jakie są cele i zalety oraz wady PK
8. Jakie są plany w Portalu na 2009
9. Konta, hasła i logowanie w Portalu
10. Parę słów o technice itp. sprawach
A więc do dzieła
1. Które jednostki są w Portalu Korporacyjnym (PK)
Aktualnie w Portalu działają strony następujących RDLP i nadleśnictw w tych RDLP:
RDLP w Radomiu (
http://www.radom.lasy.gov.pl/)
RDLP w Szczecinie (
http://www.szczecin.lasy.gov.pl/)
RDLP w Warszawie (
http://www.warszawa.lasy.gov.pl/)
RDLP w Krośnie (
http://www.krosno.lasy.gov.pl/)
RDLP w Katowicach (
http://www.katowice.lasy.gov.pl/)
RDLP w Lublinie (
http://www.lublin.lasy.gov.pl/)
RDLP w Łodzi (
http://www.lodz.lasy.gov.pl/)
RDLP w Pile (
http://www.pila.lasy.gov.pl/)
W Portalu od 1 marca 2009.
RDLP w Białymstoku
RDLP w Zielonej Górze
2. Jakie będą adresy serwisów www w LP
Adresy serwisów WWW zostają takie same czyli wg schemtau
www.rdlp.lasy.gov.pl/nadlesnictwo lub u niektórych w przypadku naldesnictw. nadlesnictwo.rdlp.lasy.gov.pl.
Docelowo wszystkie adresy jednostek będą wyglądać tak:
www.rdlp.lasy.gov.pl/nadlesnictwo (oczywiście poprzednie warianty nazw będą utrzymane). Adres portalowy ma jeszcze fragment "web" czyli
www.rdlp.lasy.gov.pl/web/nadlesnictwo/
Do jutra zostaną również uporządkowane sprawy dotyczące "www" przed nazwą rdlp lub innej jednostki. Będą działać nazwy stron zarówno z i bez "www". Aktualnie u jednych działają u drugich nie stąd potrzeba uporządkowania tego.
3. Dlaczego nie działają adresy wyszukiwane w googlach
Serwisy zostały upublicznione - czyli zastąpiły stare strony w poniedziałek (2 lutego), Google otrzymało prośbę o ponowne skatalogowanie strony tych jednostek ale jak się dowiedziałem od nich potrzebują na to ok. 2 tygodni. Z doświadczenia wiem że robią to szybciej.
Aktualne wyniki wyszukiwania w googlach obejmują stare podstrony - więc linki odkierowują w miejsca nieistniejące. Stąd pojawia się strona startowa Portalu. Strony główne serwisów działają w wynikach google dobrze.
Mam nadzieje że za 2 tyg.wróci wszystko do normy i google będzie zwracać adresy do poszczególnych podstron poprawnie.
4. Dlaczego tylko niektóre RDLP są w PK?
Migracja do Portalu Korporacyjnego odbywała się od października 2008 do końca stycznia 2009. Obowiązkowej migracji podlegały RDLP które posiadały serwisy WWW na serwerach w swojej siedzibie. Dlaczego? Ponieważ aktualnie wszystkie jednostki LP są włączane do centralnego wyjścia do Internetu. Koniec tych podłączeń planowany jest na koniec kwietnia.
Centralne wyjście do Internetu spowodowałoby "zniknięcie" a raczej lepiej powiedzieć niemożliwość zobaczenia z Internetu stron będących na serwerach RDLP.
Dlatego zaproponowaliśmy dołączenie tych jednostek do Portalu Korporacyjnego. Alternatywnym wyborem było przeniesienie serwisu na hosting zewnętrzny. Dwie Regionalne, chociaż miały hosting u firm zewnętrznych, zmigrowały również do PK - kończyły im sie umowy w pierwszym kwartale 2009.
5. Co z pozostałymi stronami www w LP
Pozostałe jednostki mogą zmigrować kiedy chcą - zależy to od ich Dyrektora. Aktualnie zgłoszona do migracji jest RDLP w Toruniu (koniec lutego będzie szkolenie).
6. Jak było prowadzone wdrożenie w danej RDLP
Przed rozpoczęciem migracji stron każda RDLP była szkolona. W szkoleniach uczestniczyli administratorzy WWW z nadleśnictw (i innych jednostek) oraz osoby z danej RDLP. Szkolenie było 2 dniowe (czasem 3 dni, w przypadku Katowic dwie tury). Szkolenie obejmowało zagadnienia teoretyczne m.in. jak prowadzić WWW, jak pisać teksty - podstawy dziennikarstwa internetowego, jak zachęcić ludzi do współpracy do prowadzenia www, jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Część teoretyczne to około 30% takiego szkolenia. Po tej części było już szkolenie na żywym organiźmie czyli Portalu, a obejmowało: podstawy administracji portalem, użytkownikami, wstawianie zdjęć, obsługę repozytorium dokumentów itp.
7. Jakie są cele i zalety oraz wady PK
Portal jest bardzo rozbudowanym narzędziem, nie chcę tutaj opisywać całości możliwości jednak kilka rzeczy na zachętę podam więcej informacji możecie znaleźć na Stronie Wsparcia Technicznego Portalu Korporacyjnego (
http://start.lasy.gov.pl/web/wsparcietechniczne) w dziale "Do pobrania" jest podstawowa dokumentacja użytkownika (PDF), oraz prezentacja szkoleniowa (PPT).
Podstawowe cele Portalu:
1. Zgromadzenie wiedzy i informacji w jednym miejscu.
2. Jedno narzędzie do adminowania stronami
3. Jedna logika poruszania po stronach, oraz wyszukiwania informacji.
4. Rozwiązanie zbudowane na potrzeby jednej jednostki funkcjonować może wszędzie.
5. Docelowo rozdzielenie treści zewnętrznych - Internetowych i wewnętrznych - Intranetowych.
6. W przypadku Internetu rozdzielenie treści na Promocyjno-Informacyjną, Biznesową i Ekstranetową.
7. Oddanie więcej "władzy" w ręce lokalnego administratora strony WWW.
8. Edytowanie www w treści strony.
Zalety:
1. Informacja w jednym miejscu = możliwość przeszukiwania w jednym miejscu wszystkich stron w LP.
2. Posiadanie własnego FTP oraz FTP jednostki - możliwość umieszczania naprawdę dużych plików.
3. Multiportalowość - łatwość tworzenia nowych serwisów.
4. Drag&Drop w zarządzaniu stroną - przesuwamy okna jak w igoogle, czy windowsie.
5. Absolutna niekonieczność znajomości HTML
6. Wysoka wydajność pracy narzędzie i bazy danych.
7. Możliwość wyświetlania treści dedykowanych dla PDA i komórek w innej szacie graficznej (dużo lżejszej).
8. Możliwość zastrzegania przez lokalnego admina części serwisów bądź pojedynczych elementów nawet do poszczególnej osoby.
9. Możliwość budowania stron społecznościowych - których użytkownikami mogą być osoby spoza LP.
Wady:
1. Projekt jest dynamicznie rozwijany, dzięki uwagom i zaangażowaniu wielu osób z nadleśnictw i leśnictw. Wymaga bycia "na bieżąco" aby móc skorzystać z udogodnień.
2. Jest nowym sposobem zarządzania WWW - wymaga zmiany przyzwyczajeń.
3. Samodzielność w prowadzeniu strony to czasem wada.
4. Łatwość tworzenia nowych strona pod np. akcje specjalne - np. lokalny konkurs dla dzieciaków, może prowadzić do nad aktywności szefów i przeciążenia osoby prowadzącej WWW.
8. Jakie są plany w Portalu na 2009
Podstawowym punktem jest zmigrowanie pozostałych jednostek. Ujednolicenie wyglądu stron. Podniesienie wiedzy lokalnych adminów o WWW. Wypracowanie struktóry Redaktor - Administrator WWW we wszystkich jednostkach ale nie w jednej osobie
. Uruchomienie części Intranetowej.
9. Konta, hasła i logowanie w Portalu
Każdy z pracowników w LP może założyć konto w Portalu - wymagane jest konto pocztowe w domenie lasy.gov.pl. Każdy domyślnie otrzymuje osobistą stronę WWW której jest administratorem. Aktualnie portal obsługuje 283 organizacje oraz 630 stron osobistych. Zalogowanie na której kolwiek stronie w Portalu powoduje uwierzytelnieni w całym PK. W miejscach gdzie użytkownik ma uprawnienia admina widzi ikonki administracyjne i może zarządzać.
10. Parę słów o technice itp. sprawach
Projekt jest prowadzony przy bardzo owocnym wsparciu ze strony CILP - za co serdeczne dzięki!
Portal oparty jest na technologii Opensource - Liferay (
http://www.liferay.com). Napisany jest w języku J2EE. Działa technologii portletowej wg. ogólnoświatowych standardów i współpracuje z bardzo duża ilością różnych rzeczy np. Sun, Ruby itp. napisane w J2EE.
W Polsce Liferay jest wspierany przez: SUN, CISCO, Sygnity, Rodan i kilka innych firm których teraz nie pomne. Lasy korzystają z wsparcia rożnych firm w zależności od potrzeb. Stałą opiekę nad serwisem będzie sprawować firma która wygra przetarg (przetarg rusza w marcu). Oczywiście Portal jest Lasów a firma zewnętrzna ma czuwać nad jego sprawnością i likwidować błędy krytyczne w 24h.
Umiejscowienie, i dane dotyczące serwerów są niestety niepubliczne i nie mogę podać ich ze względu na bezpieczeństwo serwisów.
Aktualnie możliwości maszyn na których stoi portal wykorzystywane są w 25-30%.
Mam nadzieje że choć w części nakreśliłem Wam sprawę Portalu Korporacyjnego, Serdecznie zapraszam do Portalu.
http://start.lasy.gov.pl
Jeżeli nie nadużyję Waszej cierpliwości polecam Wam dwie przykładowe strony zrobione w Portalu:
www.cilp.lasy.gov.pl
www.katowice.lasy.gov.pl/sucha
W razie wątpliwości i pytań piszcie na forum LasyPolskie lub na e-mail (adres u góry). Postaram się regularnie sprawdzać posty na Forum, jednak niekiedy będziecie musieli zaczekać 2-3 dni na odpowiedź. Dużo szybciej reaguje na pytania zadawane na stronie Wsparcia Technicznego (
http://start.lasy.gov.pl/web/wsparcietechniczne).