Czy ustawa o lasach reguluje jakoś możliwość pozyskania

Kto nie chciałby być właścicielem lasu, ale to nie jest takie proste...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

Piotrek pisze:Z jakiego paragrafu lub artykułu wynika konieczność uzyskiwania zezwolenia na pozyskanie przez właściciela lasu?
Z Art. 14a (obowiązek legalizacji => cechowania drewna) i wydanych na podstawie tego artykułu przepisów wykonawczych i formularzy (wniosek o ocechowanie, wniosek o wydanie decyzji administracyjnej)

http://www.garwolin-starostwo.pl/index. ... Itemid=604
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105092
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

A co ma piernik do wiatraka? Zgodnie z ustawą obywatel ma obowiązek wystąpić z wnioskiem o ocechowanie. Po pozyskaniu. Nigdzie w ustawie nie zapisano, że ma występować o zgodę na pozyskanie...
I jeszcze jedno - zastanówmy się do czego Kowalskiemu jest potrzebne ocechowanie i świadectwo legalności? Jest mu ono potrzebne tylko jeśli owo drewno chce wprowadzić do obrotu gospodarczego (sprzedać lub oddać do usługowego przetarcia). Jeśli chce je spalić we własnym piecu to świadectwo mu nie potrzebne. A jeśli niepotrzebne to i do cechowania nie musi zgłaszać. :)
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
j24
Admin
Admin
Posty: 22735
Rejestracja: wtorek 25 lis 2008, 20:16
Lokalizacja: Wlk. Ks. Maz.

Post autor: j24 »

Podsumowując - nasza wspaniała ustawa o lasach wymaga nowelizacji. I dookreślenia pewnych pojęć. By nie było tam sprzeczności. By każdy wiedział jakie nasze leśne prawo jest oraz co dla kogo z niego wynika. :idea:
Nie troszczcie się więc zbytnio o jutro, bo jutrzejszy dzień sam o siebie troszczyć się będzie. Dosyć ma dzień swojej biedy. (Mt 6,34)
Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

Piotrek pisze:Nigdzie w ustawie nie zapisano, że ma występować o zgodę na pozyskanie...
W ustawie wprost nie napisano, lecz dano delegację do tworzenia procedur ministrowi i starostom (z tytułu pełnienia nadzoru). I to (procedura starosty) staje się prawem lokalnym.
Stąd jest w powiecie XYZ formularz i wniosek o decyzję administracyjną na wycinkę w lesie nie posiadającym UPUL (oraz stosowna opłata za wniosek).

Tak samo w żadnej ustawie nie napisano, że krowa ma mieć w uchu żółty kolczyk z numerem identyfikacyjnym - to wynika z przepisów niższej rangi, do których delegacja jest zawarta w ustawie... I tak samo za ten kolczyk właściciel krowy "dobrowolnie" wnosi opłatę... :wink:
Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

j24 pisze:nasza wspaniała ustawa o lasach wymaga nowelizacji. I dookreślenia pewnych pojęć.
Jesli nowelizować, to w celu jej uproszczenia, nie w celu jej skomplikowania.
Naprawdę Chcecie aby w ustawie był okreslony wzór druczku, który ma wypełniać własciciel lasu? Przecież to sprzeczne z dążeniem do decentralizacji państwa...
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105092
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Wiesław pisze:W ustawie wprost nie napisano, lecz dano delegację do tworzenia procedur ministrowi i starostom (z tytułu pełnienia nadzoru). I to (procedura starosty) staje się prawem lokalnym.
Ale procedura nie może rozszerzać ustawy o nowe ograniczenia...
Wiesław pisze:Naprawdę Chcecie aby w ustawie był okreslony wzór druczku, który ma wypełniać własciciel lasu?
Ja tam chcę, żeby w ustawie było zapisane czy musi czy nie musi wypełniać jakikolwiek druczek (bo teraz nie ma). Natomiast jak ma wyglądać ten druczek - a to już rzeczywiście niech czyni rozporządzenie ministra lub decyzja starosty.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

Piotrek pisze:chcę, żeby w ustawie było zapisane czy musi czy nie musi wypełniać jakikolwiek druczek (bo teraz nie ma).
Sorry, ale UoL nie może ingerować w ustawę o samorządzie powiatowym. A tam jest wszystko jasne: Zarząd Powiatu proponuje przepisy prawa miejscowego, Rada Powiatu je uchwala, Starosta jest od pilnowania przestrzegania tych przepisów/procedur.
Rada Powiatu, z mocy ustawy uchwaliła, że ma być (lub ma nie być) wniosek o wycinkę w lesie nieobjętym UPUL i uchwaliła właściwy formularz. I kropka. Domaganie się, aby ustawa o lasach w to ingerowała jest dążeniem do jeszcze większego bałaganu prawnego, bez uwzględnienia specyfiki konkretnych samorządów. Powodowałby to niespójność z ustawą o samorządzie powiatowym i odbierałoby część kompetencji Radom Powiatu. Na dziś one mają prawo do swobodnego kształtowania procedur w tym zakresie i lepiej niech tak zostanie. Inaczej biurokracja w 20-tysięcznym powiecie sejneńskim będzie tak samo rozbuchana jak w 1,5-milionowym powiecie warszawskim…
Mamy jednego dyrektora generalnego LP i on swobodnie kształtuje prawo wewnętrzne w tej organizacji (a następny to odkręca), więc się nam wydaje że ujednolicenie to normalność.... :wink:
Powiatów jest więcej, każdy z nich swobodnie (w ramach przepisów) kształtuje przepisy wewnętrzne. To faktycznie jest normalność.
Awatar użytkownika
Capricorn
Admin
Admin
Posty: 67130
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 22:18

Post autor: Capricorn »

Wiesław pisze:Rada Powiatu, z mocy ustawy uchwaliła
No i dzięki temu prawu może się zdarzyć, że w jednym powiecie właściciel musi wnioskować o zgodę na wycinkę, w drugim na pozyskanie, a w trzecim w ogóle nic nie musi, bo Rada nie uchwaliła niczego...
"Słowa mają ogromną moc, więc naszą powinnością jest te słowa kontrolować. Inaczej mogą zdziałać wiele zła" - Mordimer Madderdin
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105092
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Ano właśnie. Tak jak napisał wyżej Capri - to prowadzi do totalnego bałaganu z jednej, a do niekonstytucyjności z drugiej strony. Bo w zależności od "pracowitości" powiatu obywatele rożnie są przez prawo traktowani. Dlatego jakaś ustawa (niekoniecznie UoL, ale było by to logiczne - jeden dokument, całość spraw o lasach) powinna to regulować - aby w całej Polsce obowiązywał jeden zapis.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

Piotrek pisze:to prowadzi do totalnego bałaganu z jednej, a do niekonstytucyjności z drugiej strony. Bo w zależności od "pracowitości" powiatu obywatele rożnie są przez prawo traktowani.
W konstytucji jest Art. 94:
Organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.
Czy chcesz wyprowadzić wniosek, że niekonstytucyjne jest aby różne samorządy wprowadzały akty prawa miejscowego o różnym brzmieniu?
Taki zarzut już przeszedł przez trybunały i się nie ostał w świetle Art. 184 Konstytucji.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105092
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Wiesław pisze:niekonstytucyjne jest aby różne samorządy wprowadzały akty prawa miejscowego o różnym brzmieniu
Niekonstytucyjne jest aby w zależności od powiatu inne prawo obowiązywało w identycznych sprawach.
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

Piotrek pisze:Niekonstytucyjne jest aby w zależności od powiatu inne prawo obowiązywało w identycznych sprawach.
Aha, czyli niekonstytucyjne jest iż mieszkańcy gminy Kleszczów mają darmowe: aquapark, kręgielnię, lodowisko, obiady dla dzieci, kolonie za 150 zł, itd, itp?
Czy raczej niekonstytucyje jest iż mieszkańcy mojej gminy tego darmo nie mają?
:wink:
I który zapis w Konstytucji świadczy o tej niekonstytucyjności?
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105092
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Wiesław, przestań. Doskonale wiesz o co chodzi. Nie wal głupa i nie dyskutujmy poprzez reductio ad absurdum...
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Awatar użytkownika
poreba
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1929
Rejestracja: niedziela 06 lip 2008, 11:01
Lokalizacja: wracali Litwini

Post autor: poreba »

Wiesław pisze:
Piotrek pisze:Nigdzie w ustawie nie zapisano, że ma występować o zgodę na pozyskanie...
W ustawie wprost nie napisano, lecz dano delegację do tworzenia procedur ministrowi i starostom
A zacytujesz ten przepis ustawy, który daje ministrowi delegację to tworzenia procedur (w zakresie cechowania drewna)?
Jakoś mi pewnie umknął, gdyż w art.14a ust. 4 jest jedynie delegacja do uszczegółowienia zasad cechowania wzorów i ustalenia wzorków na cechówki, druczki itp.
Awatar użytkownika
poreba
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1929
Rejestracja: niedziela 06 lip 2008, 11:01
Lokalizacja: wracali Litwini

Post autor: poreba »

Piotrek pisze:A co ma piernik do wiatraka? Zgodnie z ustawą obywatel ma obowiązek wystąpić z wnioskiem o ocechowanie. Po pozyskaniu. Nigdzie w ustawie nie zapisano, że ma występować o zgodę na pozyskanie...
A jak obywatel mający las (z aktualnym Upr.PUL, sosnowy, w wieku 85 lat, ze wskazaniami RbI) nie wywiedzie sobie z art. 14a uprawnienia dla starosty aby jakichś zgód mógł żądać, to co mu Wiesław zrobi?
I cóż ma zrobić biedy starosta jak do niego wystąpi właściciel o ocechowanie drewna z cięć "dewastacyjnych"?
W ustawie jak byk: " drewno pozyskane podlega cechowaniu" (znaczysia: każde drewno) a minister staroście zezwala jedynie na cechowanie drewna pozyskanego zgodnie "z UprUL lub decyzją"?
Cóż winien, że ktoś ponad delegację ustawową wyskoczył i wbrew ustawie aktem niższego rzędu zawęził zakres, kiedy drewno można ocechować? Sprawa ŚLPD to inna para kaloszy.
Awatar użytkownika
poreba
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1929
Rejestracja: niedziela 06 lip 2008, 11:01
Lokalizacja: wracali Litwini

Post autor: poreba »

Wiesław pisze:W konstytucji jest Art. 94:
Organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasady i tryb wydawania aktów prawa miejscowego określa ustawa.
Czy chcesz wyprowadzić wniosek, że niekonstytucyjne jest aby różne samorządy wprowadzały akty prawa miejscowego o różnym brzmieniu?
Nie będę komentował, a wężykiem nie da się podkreślić ;-)
I szukam, i znaleźć nie mogę przepisu: "... rada gminy w uchwale określi zasady i tryb udzielania zezwoleń na pozyskanie drewna ..."
Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

poreba pisze:I szukam, i znaleźć nie mogę
a wystarczy jak przeanalizujesz kluczowe pojęcie "nadzór"... w szczególności różnicę w stosunku do pojęcia "kontrola"... i wszystko będzie jasne...

Nadzór jest stałym i bieżącym kontrolowaniem podległej lub podporządkowanej jednostki z równoczesnym wydawaniem stosownych decyzji, mających na celu usprawnienie, udoskonalenie działalności nadzorowanej jednostki.


Nadzór to przewidziana prawem możliwość sprawdzania i oceniania innych podmiotów, a także prawo do ingerencji w ich działalność.
Awatar użytkownika
poreba
inżynier nadzoru
inżynier nadzoru
Posty: 1929
Rejestracja: niedziela 06 lip 2008, 11:01
Lokalizacja: wracali Litwini

Post autor: poreba »

Wiesław pisze:
poreba pisze:I szukam, i znaleźć nie mogę
a wystarczy jak przeanalizujesz kluczowe pojęcie "nadzór"... w szczególności różnicę w stosunku do pojęcia "kontrola"... i wszystko będzie jasne...
Nadzór jest stałym i bieżącym kontrolowaniem podległej lub podporządkowanej jednostki z równoczesnym wydawaniem stosownych decyzji, mających na celu usprawnienie, udoskonalenie działalności nadzorowanej jednostki.
Nadzór to przewidziana prawem możliwość sprawdzania i oceniania innych podmiotów, a także prawo do ingerencji w ich działalność.
Fajnie te definicje ściąga.pl podaje ;-)
Definicje nadzoru administracyjnego, tyczące sie sytuacji gdy ustawowo Wyższy Urząd Nicnierobienia ma przypisany nadzór nad Wojewódzkimi Urzędami Bumelanctwa i powiatowymi Stowarzyszeniami Bumelantów Pokątnych.
NB jest tam jeszcze jedna cytata:
Organ nadzorujący może stosować wyłącznie takie środki, jakie przyznaje mu ustawa.
Cóż to ma wspólnego z uzurpacją do wydawania zgód, gdy żaden przepis (oprócz szczególnej sytuacji pozyskania wbrew Upr.PUL i d@ISL) o takich zgodach nie mówi?
Przecież "Nadzór nad gospodarką leśną" z art.5 uol nie jest nadzorem administracyjnym, chociaż jest nadzorem wykonywanym przez administrację.

Teraz napieraj i uzasadniaj wprowadzony przez samorząd powiatowy przepis nakazujący uzyskanie przez właściciela zgody na pozyskanie każdej ilości runa leśnego ze swojego lasu (niechronionego, niezdewastowanego, niezagrożonego - bez szczególnego przepisu).
Wiesław
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4746
Rejestracja: czwartek 08 paź 2015, 19:30

Post autor: Wiesław »

poreba pisze:Teraz napieraj i uzasadniaj wprowadzony przez samorząd powiatowy przepis ...
Znajdź sobie w internecie pierwotny tekst ustawy o lasach i przeczytaj treść zawartego tam Art. 79.3.
Na tej podstawie liczne powiaty uchwaliły odpowiedni przepis prawa miejscowego. Później, przy jakiejś nowelizacji UoL, usunięto Art.79 ale prawo miejscowe pozostało, jest legalne i funkcjonuje do dziś.
Awatar użytkownika
Piotrek
Admin
Admin
Posty: 105092
Rejestracja: sobota 28 maja 2005, 00:00
Lokalizacja: ze wsząd
Kontakt:

Post autor: Piotrek »

Wiesław pisze: usunięto Art.79 ale prawo miejscowe pozostało, jest legalne i funkcjonuje do dziś
Pozostało? Jest legalne? Skoro utraciło podstawę prawną swego uchwalenia i działania?

PS. W grudniu 2010 Delegatura NIK w Krakowie skierowała do Starosty Nowotarskiego wystąpienie pokontrolne, w którym między innymi stwierdzono, że:
[...]
Najwyższa Izba Kontroli ocenia negatywnie działania podejmowane w Starostwie
w kontrolowanym zakresie. Negatywna ocena wynika w szczególności:
[...]
z powierzania nadleśniczym nadleśnictw w Nowym Targu i w Krościenku nad Dunajcem
(a takŜe dyrektorom parków narodowych: gorczańskiego i pienińskiego) zadań
określonych w art. 79 ust. 3 ustawy o lasach – nieobowiązującym od 1 stycznia 1997 r.;
[...]
Zastrzeżenia NIK budzi zakres spraw powierzanych nadleśniczym i dyrektorom parków,
wszystkie porozumienia zawierały bowiem zadanie określone w art. 79 ust. 3 ustawy
o lasach, podczas gdy przepis ten obowiązywał tylko do końca 1996 r. Izba podziela
stanowisko Biura Prawnego Ministerstwa Środowiska z 11 października 2010 r., w myśl
którego nie może on być już podstawą do wydawania decyzji, a jego wykorzystywanie
stanowi de facto obejście regulacji ustawy o lasach, nakazujących starostom zlecanie
wykonania i zatwierdzanie uproszczonych planów urządzenia lasu.
W konsekwencji Starostwo przekazywało do jednostek, z którymi zawarło porozumienia,
gotowe druki do wydawania decyzji ustalających zadania z zakresu gospodarki leśnej,
zawierające niewłaściwą podstawę prawną, tj. art. 79 ust. 3 pkt 2 ustawy o lasach. Kolejną
nieprawidłowością było powoływanie w ww. drukach przepisu art. 24 tej ustawy, chociaż od
2008 r. został on wyłączony z zakresu porozumień.
Źródło: https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki- ... typ,kj.pdf
Poezja to opisanie uczuć słowami, a świata - uczuciami.
***Unless otherwise stated, my posts are my opinion, not official***
No trees were killed to send this message, however, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

ODPOWIEDZ