LPG w Dieslu [artykuł]

Samochody terenowe, testy, opinie, informacje...

Moderator: Moderatorzy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
off-legal
nadleśniczy
nadleśniczy
Posty: 4893
Rejestracja: czwartek 05 cze 2014, 08:11
Lokalizacja: Mazowsze

LPG w Dieslu [artykuł]

Post autor: off-legal »

http://moto.onet.pl/lpg-w-dieslu-rozwia ... iala/mpwr0 -> w zasadzie artykuł całkiem ok napisany. Wadą rozwiązania jest bez wątpienia cena. Z 3 najpopularniejszych systemów tam opisanych, najciekawszym (a w zasadzie jedynym działającym jako tako :twisted:) jest Diesel Gaz (często nazywany również Dual Fuel - błędnie, bo tak jak tam opisali, jest to inne rozwiązanie).
Zastosowania, poza rozwiązaniami flotowymi, to auta wyprawowe, za równo terenówki, jak i np. campery, oraz zmoty do ciężki rajdów przeprawowych i OSów. Co do wyprawówek, przy trasach 5000 km kilka razy do roku, instalacja może zacząć się zwracać. Dodatkowo, o ile mamy dobrej jakości Gaz (przy dodatku LPG na poziomie 4-5 litrów/100, zbiornik 60l spokojnie starcza na około 1000 km), większa temperatura może uchronić silnik przed złej jakości paliwem (i to naprawdę złej jakości - Mongolia, Afryka itd.).
W artykule dość pobieżnie opisali przyrost mocy/momentu - w rzeczywistości przyrost 20% (czy przy bardzo profesjonalnej kalibracji 30%) dotyczy jedynie momentu. Z mocą niestety jest gorzej. Ale za to pięknie prostuje charakterystykę pracy diesla -> przy dobrym zestrojeniu, można znacznie zniwelować turbo dziurę, jak również obniżyć minimalne obroty, przy których samochód "łapie" (to bardziej dotyczy diesli wolnossących). Stąd rozwiązanie często określane jak "nitro dla ubogich".
Przyznam, że temat znam dość pobieżnie, ale z tego co kojarzę, prekursorami tego rozwiązania są offroadowcy z Australii (od których rozwiązanie "pożyczyli" flotowcy). Ceny do niedawna kształtowały się na poziomie powyżej 10k PLN, teraz faktycznie są oferty za mniej niż 5. Ciekawe, może z czasem stanie się to opłacalne nawet w normalnych autach.
ODPOWIEDZ