g pisze:Piotrek, - orzeczenie NSA II OSK 773/11
Po pierwsze to jest orzeczenie w zupełnie innej sprawie i w innej sytuacji prawnej. Po drugie - ustawa nakłada na właściciele jedynie obowiązek ocechowania drewna. A to nie oznacza, że świadectwo legalności jest równie obowiązkowe. Jego otrzymanie jest PRAWEM właściciela natomiast WYDANIE go jest OBOWIĄZKIEM odpowiedniego w sprawie organu. Tak naprawdę w 99% przypadków świadectwo nie jest właścicielowi do niczego potrzebne i może spokojnie odstąpić od jego wzięcia.
Z powyższego wynika, że gdy właściciel zażąda świadectwa, nie masz podstawy mu tego świadectwa odmówić. Bo wszystkie wymienione przez ciebie dokumenty poprzedzające cechowanie i wydanie świadectwa nie maja umocowania prawnego w obowiązujących przepisach.
Może jeszcze krótki cytat ze
strony Ministerstwa Środowiska:
...
Natomiast posiadacz lasu powinien wiedzieć, że również i jego obowiązuje ustawa o lasach, do prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej według uproszczonego planu urządzenia lasu, a w szczególności do:- zachowania w lasach roślinności leśnej,
- ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie 2 lat od usunięcia drzewostanu, a w razie szkód wywołanych przez pożary i inne klęski żywiołowe w okresie 5 lat,
- pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej,
- przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji starosty,
- racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
- pozyskiwanie drewna nie przekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
- pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.
Również integralną częścią, a często i najważniejszą dla właściciela są wskazania dotyczące rozmiaru, sposobu pozyskania drewna oraz jego legalizacji. Z lasu można pobrać taką ilość drewna, która nie zagraża jego trwałości w danym obiekcie (wsi) oraz zapewnia ciągłość użytkowania lasu. Maksymalna wielkość do pozyskania, ustalona w uproszczonym planie urządzenia lasu, jest wielkością wyważoną i nieprzekraczalną, bowiem zapewnia ona trwałe zachowanie lasów. Cechowanie drewna, jest czynnością poprzedzającą wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna, umożliwiającą identyfikację drewna, określającą jego właściciela oraz potwierdzającą prawidłowość jego pozyskania. Dlatego też, ważna jest znajomość rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa w sprawie szczegółowych zasad cechowania drewna, wzorów urządzeń do cechowania i zasad ich stosowania oraz wzoru dokumentu stwierdzającego legalność pozyskania drewna. Świadectwo legalności pozyskania drewna stanowi, że właściciel (użytkownik) pozyskał drewno zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o lasach.
W przypadku, gdy właściciel lasu nie przestrzega ww. przepisów naraża się na odpowiedzialność za wykroczenie z art. 158 kodeksu wykroczeń, który stanowi:
§ 1. Właściciel lub posiadacz lasu, który dokonuje wyrębu drzewa w należącym do niego lesie albo w inny sposób pozyskuje z tego lasu drewno niezgodnie z planem urządzenia lasu, uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej albo bez wymaganego pozwolenia, podlega karze grzywny.
§ 2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w § 1 orzeka się przepadek pozyskanego drewna.
W świetle powyższych przepisów pozyskanie drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa może mieć miejsce na podstawie:- uproszczonego planu urządzenia lasu,
- decyzji starosty określającej zadania z zakresu gospodarki leśnej,
- zezwolenia starosty wydanego w przypadku losowym.
...
Jak widzisz zezwolenie wymagane jest jedynie w przypadku wycinania drzew z powodów losowych. Jeśli właściciel tnie na podstawie posiadanego upul lub decyzji określającej zadania (i oczywiście nie przekracza nałożonych w nich limitów mas) to żadnego "zezwolenia" nie potrzebuje.
Powtarzam i bronił będę tezy, że wielokrotnie urzędnicy wykorzystują po prostu nieświadomość prawną właścicieli lasów, żądając od nich dokumentów, które sobie sami wymyślają a których istnienie nie ma żadnego umocowania w polskim prawie.
To zaś, że Sądy orzekają tak jak orzekają wynika z faktu, iż to są postępowania nakazowe - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia art. 93:
... Art. 93. §1. Sąd na posiedzeniu może wydać wyrok nakazowy w sprawach o wykroczenia, w których wystarczające
jest wymierzenie nagany, grzywny albo kary ograniczenia wolności. Sąd orzeka bez udziału stron.
§2. Orzekanie w postępowaniu nakazowym może nastąpić, jeżeli okoliczności czynu i wina obwinionego nie budzą wątpliwości. Wydając wyrok nakazowy, sąd uznaje za ujawnione dowody dołączone do wniosku o ukaranie.
§3. Wyrokiem nakazowym można orzec również środek karny.
§4. Postępowanie nakazowe jest niedopuszczalne, jeżeli zachodzą okoliczności określone w
art. 21 §1. ...
No i żaden z ukaranych, w ten sposób, nigdy się nie odwołał uznając błędnie, że "z nadleśnictwem/urzędem nie wygram". A szkoda. Chętnie bowiem bym zobaczył taką sprawę, gdzie adwokat wykazał by Sądowi, że przyjmowanie w takich sprawach dowodów przedłożonych we wniosku o ukaranie, nie zawsze jest uprawnione.